Som vi forlater våre skyldnere

Vigmostad Bjørke 2023 Innbundet

Enok og Seth er to brødre fra Skogli som utfyller hverandre på alle områder og er så nære som brødre kan være gjennom hele oppveksten. De deler interesser og har raushet når ting lykkes for den andre. Men hva med når den ene forelsker seg i den andres kjæreste? Menighetsforstander Melkior Forfang har et forhold til en ulykkelig gift kvinne. Da hun dør av hjertestans i senga hans, er gode råd dyre. Melkior finner en vei ut av uføret, men innser snart at den leder inn i et nytt. Begjær er en av livets store drivkrefter. I barndommen kan den vise seg i misunnelsen av en venns Apache-sykkel. Men livet kan fort bli komplisert når du blir eldre, og når du begjærer noe forbudt, som fører deg på kollisjonskurs med andre. Levi Henriksen forteller med sprudlende overskudd i Som vi forlater våre skyldnere. Forvent deg det uventede.
«Henriksen kan kunsten å kaste deg i vegg i mellom, att og fram mellom latter og tårer, og har alltid opptil flere tvister og overraskelser i ermet.» [Terningkast 5] Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
«... novellekunst av aller ypperste merke.» [Terningkast 5] Tor Hammerø, Nettavisen
«... klassisk Levi Henriksen, med sine små finurligheter og fataliteter i et bygdømiljø som er mer innholdsrikt enn man kanskje skulle tro.» [Terningkast 5] Erik Valebrokk
«Det er alvor, det er småhumoristisk og det er til tider fullstendig galskap.» [Terningkast 5] Bokbloggeren
[Terningkast 5] Øyvind Risvik, Ditt Norden
[Terningkast 5] Randaberg 24

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788241958465

EAN 9788241958465

Hva kan man si? Typisk Levi Henriksen rett og slett. Når det gjelder novellen "Kanoner under roser" synes jeg personlig den hadde vunnet utrolig mye på å slutte noen sider tidligere, men det er bare min personlige mening.

På en måte er dette en typisk Levi Henriksen bok hvor vi får møte folk fra Skogli-universet, og det er ingen tvil om at han skriver godt. Samtidig opplever jeg flesteparten av disse tekstene som kjedelige og for urealistiske.

Hele omtalen min kan leses her.

• "Angrer på deg" av Colleen Hoover
  • "Ryper i solnedgang - fortellinger" av Margaret Atwood