Exit Lillegutt

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Sommeren er lang og varm i Missouri det året Shug blir voksen. Han er 13 år, feit, venneløs og bor sammen med mora, Glenda, og Red, som kanskje er faren hans, kanskje ikke. Glenda livnærer seg på rom og cola, og Red er alt annet enn svigermors drøm, neppe sheriffens heller; Red avtjener en betinget dom og syns godt Shug kan begynne å ta støyten ved tjuveriene. Glenda protesterer og får et regn av slag til svar, som vanlig. Så Shug slutter å si noe til Glenda om hva Red og han gjør om kveldene, og 13-åringen havner i en umulig situasjon. Helt til Jimmy Vin Pearce seiler inn i alt dette i sin glinsende, grønne Thunderbird. Han forelsker seg vilt i Glenda og vil ta henne med vekk.

«Jeg kan ikke huske å ha lest en mer presis framstilling av tapt uskyld siden Goldings Fluenes herre . et mesterverk .; stram, mørk og glødende vakker. Den er hjerteskjærende.» (Dennis Lehane) Sommeren er lang og varm i Missouri det året Shug blir voksen. Han er 13 år, feit, venneløs og bor sammen med mora, Glenda, og Red, som kanskje er faren hans, kanskje ikke.De bor i ei rønne ved sida av kirkegården, som også tjener som depot for Reds jevnlige småtjuvtokter i omegn. Glenda livnærer seg på rom og cola, og Red er alt annet enn svigermors drøm, neppe sheriffens heller; Red avtjener en betinget dom og syns godt Shug kan begynne å ta støyten ved tjuveriene. Glenda protesterer og får et regn av slag til svar, som vanlig. Så Shug slutter å si noe til Glenda om hva Red og han gjør om kveldene, og 13-åringen havner i en umulig situasjon.Helt til Jimmy Vin Pearce seiler inn i alt dette i sin glinsende, grønne Thunderbird. Han forelsker seg vilt i Glenda og vil ta henne med vekk.En truende, rå og vakker roman om tapt uskyld.«Sett [denne boka] i hylla ved siden av Faulkner, Jim Thompson og Cormac McCarthy. Med denne har Woodrell oppnådd et stykke udødelighet.»George P. Pelecanos

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205323483

EAN 9788205323483

Omtalt sted Missouri

En forstyrrende historie uten håp, som allikevel er en lek å lese. Historien som fortelles er så trasig at det må sies å være en prestasjon å få dette til å fremstå "lettlest" og med såpass driv og evne til å fange leseren. Mistenker at den er enda et hakk bedre på originalspråket.

Håret lå på huet hans i en tust, som en hybelkanin over en nettingdør.

• "Fremmed jord" av Jhumpa Lahiri
  • "Den amerikanske jenta" av Monika Fagerholm