Englemakerne

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Ungarn, 1914. I landsbyen går det rykter om at foreldreløse Sari har evnen til å bedrive heksekunst, og det er mange som frykter henne. Likevel knyttes det et bånd mellom kvinnene når krigen bryter ut, og Sari føler seg ikke helt alene. Fellesskapsfølelsen får imidlertid en brå slutt når innbyggerne i landsbyen begynner å ane hva som er Saris hemmelighet.

Ungarn, 1914. I en avsidesliggende landsby lever den vakre, foreldreløse ungjenta Sari nesten som en utstøtt. Judit er landsbyens kloke kone, hun har tatt Sari under sine vinger og lærer henne opp som jordmor og sykepleier. Når krigen bryter ut og mennene sendes til fronten, oppstår det nye bånd mellom kvinnene som er alene igjen. For første gang opplever Sari vennskap og fellesskap. Det bygges en leir for italienske krigsfanger rett utenfor landsbyen, og Sari får bruk for alt hun har lært. Etter hvert som landsbyens menn vender tilbake, skjønner de at det har foregått mye i deres fravær som ikke tåler dagens lys. Mennene tar til knyttnevene for å gjenopprette lov og orden, men kvinnene gir ikke uten videre slipp på sin nyvunne frihet. De tar skjebnen i egne hender.
Jessica Gregsons debutbok Englemakerne er en forførende underholdningsroman om kjærlighet, drap og vennskap. Den er bygget på en sann historie: I en liten ungarsk landsby, i årene etter 1. verdenskrig, døde nesten hele den mannlige befolkningen under mystiske omstendigheter. Filmrettighetene til Englemakerne er solgt til Helen Mirren.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211041

EAN 9788203211041

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Ungarn

spennende historie, og skremmende...men likte slutten likevel ;-)

"Don't judge a book by its cover" heter det seg, og det bruker jeg forsåvidt ikke å gjøre heller. En kjedelig bok kan komme i fin innpakning, og vice versa. Men noen ganger faller jeg pladask for en bok før jeg i det hele tatt har lest den. Her er noen av de bøkene som har sikret seg en plass i bokhyllen min, fordi omslaget vekket interessen og fikk meg nysgjerrig først.

Heldigvis har de fleste av de jeg til nå har lest, vist seg å være like fine innvendig også! :)

Flere lyst til å lese bøker.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Tre dager senere var hun borte" av Christian White
  • "Alle de slemme jentene" av Chris Whitaker