En utstøtt vender tilbake

Mortensen 1992 Innbundet

Den 18 år gamle Iveta skal etter planen giftes bort til en eldre adelsmann, en forbindelse som hennes onkel vil tjene godt på. Natten før bryllupet blir imidlertid Ivetas kommende ektemann myrdet. Hennes unge venn blir mistenkt med det samme, men kommer seg unna. Utenfor byen ligger en spedalsk koloni, et tilfluktssted for syke og utstøtte. Broder Cadfael tar saken.

Forlag Mortensen

Utgivelsesår 1992

Serie Broder Cadfael (5)

Genre Krim

Omtalt tid Middelalderen

Min første krim av forfatterinnen Ellis Peters, dette. Og jeg likte den! Krimroman i en serie med krimromaner hvor vi følger detektivmunken Cadfael når han løser mordmysterier. Broder Cadfael bøkene er krimromaner med handling fra middelalderen. Nærmere bestemt, 1100-tallets «Merry-England». Et originalt og artig opplegg jeg liker. En klosterbroder som løser mordmysterier og rundt om kring sitt lille samfunn. Koselig, kostelig og et univers du som leser trives i. Man får litt god gammeldags Agatha Christie følelse i selskap med munken Cadfael:)

Vel, noen av disse bøkene i serien om munken Cadfael er oversatt til norsk, men dessverre er bøkene gamle. De norske utgavene er fra begynnelsen av 1990-tallet. Og det norske forlaget nedlagt, borte. Ergo er det vanskelig å få norske oversettelser av Ellis Peters-bøkene. Selv fikk jeg tak i mitt eksemplar på en loppis noen år tilbake. Synd de norske oversettelsene ikke finnes tilgjengelig digitalt. Noen burde virkelig ta på seg den jobben!

Jeg leste, En utstøtt... på slutten av mai måned i det andre korona-året, det Herrens år, 2021.

• "En morders marked" av Ellis Peters
  • "Et lik for mye" av Ellis Peters
  • "En dråpe gift" av Edith Pargeter
  • "En jomfru i isen" av Ellis Peters
  • "En helgen tar hevn" av Ellis Peters
  • "Lyden av leselykke - en bokelskers bekjennelser" av Anne Fadiman
  • "Livet med Elizabeth og andre kongelige personer - historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen" av Richard Herrmann
  • "Victoria - en dronning for sin tid" av Richard Herrmann
  • "Heksenes forsvarere - en historisk reportasje" av Jan Guillou