Victoria

Serie Cappelens storbøker

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Irland Storbritannia

Omtalt person Victoria

Aldersforskjellen ville ikke bli mindre i ekteskap nummer to, og hun var ikke innstilt på å stå til disposisjon for enda en halvgammel, innbilsk fyr som prøvde å strekke sin manndom lenger enn evner og krefter skulle tilsi.

"Vi er fornuftige folk, her i landet," sa Wellington. "Særlig når det regner."

For sin del hadde Victoria fått sanne at makt er en ensom ting - selv for de sterkeste, kanskje nettopp for dem.

"Jeg har gitt opp mine tidligere standpunkter i overbevisningen om at de ikke lar seg forsvare lenger. Jeg bøyer meg for en moralsk nødvendighet som jeg ikke kan stå imot. Det ville ikke være riktig å drive motstanden så langt at den ville true nettopp det politiske system og de verdier jeg ønsker å forsvare."

Nå var det egentlig forbudt å duellere - man kunne bli tiltalt for mord om man skulle komme til å drepe en fyr i en duell. Men det hadde vært nesten tre hundre dueller bare mens kong Georg III satt på tronen. Og innpå hundre av dem endte med døden. Siden det skulle være et oppgjør mellom gentlemen , lot man som oftest som ingenting.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

• "Maria Stuart og hennes verden - en kongelig slektshistorie" av Richard Herrmann
  • "Gammel krone for en ny tid - da solen gikk ned over det britiske verdensriket" av Richard Herrmann
  • "Paradisveien" av Richard Herrmann
  • "Livet med Elizabeth og andre kongelige personer - historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen" av Richard Herrmann
  • "Fotball - den alvorlige leken. Da ballen ble rund og andre historier" av Richard Herrmann
  • "Med skjebnen i hånden - Churchill-slekten i krig og fred" av Richard Herrmann
  • "Bak den svarte døren - historie, mennesker og politikk i Downing Street" av Richard Herrmann
  • "Seks skudd ved stengetid og andre mord - skjebner fra "Rett nummer 1" Old Bailey" av Richard Herrmann
  • "Mine gleders by ; Paradisveien" av Richard Herrmann
  • "Mine gleders by - London gjennom 2000 år" av Richard Herrmann