En plass i historien

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er en familiekrønike, hvor vi møter tre generasjoner i en dansk familie. Peter Fischer skjøt en tyster i november 1944. Når historien starter er han en gammel mann. Charlotte og Karl har to døtre, Henny og Birgitte. Henny har en sønn hvis far hun ikke vet hvem er, og en datter som er opprørsk og bare stikker innom en sjelden gang. Barnebarnet til tysteren som ble skutt har hele sitt liv grublet over bestefarens død og forsøkt å forsone seg med savnet, noe han tilsutt lykkes med.

Katrine Marie Guldager sammenlignes med Karen Blixen -- nå er hun aktuell med en annerledes, klok og gåtefull slektskrønike. I november 1944, i et lite kjellerlokale på Vesterbro i København, skyter Peter Fischer en tyster. Hendelsen danner utgangspunktet for En plass i historien, hvor vi følger en familie fra København gjennom et halvt århundre. Når fortellingen begynner, er Peter Fischer blitt en gammel mann. Han sitter for det meste alene i leiligheten sin og irriterer seg over hjemmesykepleieren. Vi blir kjent med Charlotte og Karl, som i løpet av ekteskapet sitt kun har elsket to ganger med to døtre som resultat: Henny og Birgitte. Henny bor nå ved Søerne og har en sønn, Sebastian, og hun er ikke helt sikker på hvem som er faren. Datteren Emma er svært opprørsk og stikker innom bare en sjelden gang. Og så er det den unge mannen, barnebarnet til tysteren som Peter Fischer skjøt i november 1944. Hele sitt liv har bestefarens brutale død og spørsmålene rundt dette vært en konstant følgesvenn, og han forsøker å forsone seg med savnet. Til slutt skal det lykkes ham. En plass i historien skildrer tre generasjoner i en dansk familie og viser hvordan nærhet og distanse, avhengighet og desperate forsøk på å sette seg selv fri, preger en hel slekt og former deres historie.Katrine Marie Guldager (f. 1966) er oppvokst i Danmark Hun er utdannet cand.phil. i dansk. Siden debuten i 1994 har hun skrevet prosa, lyrikk og drama, i tillegg til diverse artikler og kronikker i ulike tidsskrifter og aviser. I 2005 mottok hun den danske Kritikerprisen for novellesamlingen København(Gyldendal 2006). En plass i historien er hennes første roman på norsk.«Katrine Marie Guldagers En plass i historien er vaskeekte romankunst» Lilian Munk Rösing, Information

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205389540

EAN 9788205389540

Omtalt sted København

Denne boka likte jeg! Den handler først og fremst om mønstre i familien, hvem som tar hvilke roller, understrømmene og det usagte. Jeg synes han som lette etter sin farfars drapsmann fikk litt liten plass, og oppsummeringen på slutten gikk veldig fort, akkurat som om forfatteren nå var lei hele boka og ville få en ende på det hele. Men godt skrevet, veldig gode formuleringer som jeg smattet og tygde på og koste meg med. Absolutt en forfatter jeg vil lese mer av. Boka er utgitt på norsk med tittelen "En plass i historien".

• "Boken om Blanche og Marie" av Per Olov Enquist
  • "Renkesmed" av Sarah Waters