En mors hemmelighet

av (forfatter) og Mette I. Gudevold (oversetter).

Cappelen Damm 2017 E-bok

Hva om du oppdaget at alt du visste om deg selv var løgn?

Når Jaya mister moren sin, faller hennes verden sammen. Overveldet av sorg og skyldfølelse begynner hun å lete etter svar - på hvem hennes ensomme, distanserte mor var og på hennes mystiske fortid i India.

Når hun går gjennom morens eiendeler finner hun dagbøker og gamle fotografier som lukter røyk, som etter en brann. En ung gutt smiler mot Jaya fra hvert bilde, og på det ene bildet står en familie foran et herskapshus. Hvem er barnet? Og hvorfor har moren holdt dette skjult?

ISBN13 9788202570965

EAN 9788202570965

Omtalt sted England India

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

• "En modig datter" av Renita D'Silva
  • "Det sommeren skjulte" av Nikola Scott