En helt tilfeldig forbrytelse

kriminalroman

Gyldendal 2013 Innbundet

Fartsfylt og spennende kidnappingsdrama.

Michael Holst-Nielsen skal som snarest innom et kjøpesenter.. Han parkerer stoltheten i bilparken sin, en Jaguar XJ, og lar de to døtrene på 8 og 13 sitte i bilen mens han handler.. Da han kommer ut igjen etter ti minutter, er bilen borte, og han må snart innse at det er også de to barna.. Politiet kommer, Michaels eks-kone Susanne kommer, og en desperat leting begynner.
Jaguaren er foreløpig ikke langt vekk, og under et pledd på gulvet bak i bilen, ligger to livredde barn, og i forsetet sitter en ukjent dame og en ukjent mann.. Kort tid senere er Jaguaren plassert inne i en trailer, klar til å fraktes til Poznan i Polen, der eks-jugoslaven Goran og hans nettverk venter for videre distribuering.. Goran klarer imidlertid å snappe opp at traileren har fått en interessant tilleggslast, og da endres planene.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205445956

EAN 9788205445956

Genre Krim

EN HELT TILFELDIG FORBRYTELSE
Dette er Arne Garvangs debut som krimforfatter. Fra tidligere er han kanskje mest kjent for bøkene om Muffe og har i tillegg skrevet flere andre bøker, blant annet oppvekstromanen Ensomme stjerner.
Dette er en kriminalroman det er verdt å få med seg! Den begynner ganske så fredelig med at den rike og vellykkede Michael Holst-Nielsen, skal ta med de to døtrene på 8 og 13 år på kino. På veien finner han ut at det er noe han absolutt trenger å få tak i, og stopper ved et kjøpesenter. Etter det skjer alt velig fort! Det som ikke skal skje, det skjer og handlingen er i gang. Det blir et åndeløst kappløp for å redde jentene. Den første delen av boka sitter man som leser nesten og holder pusten av spenning for hvordan det vil gå. Heldigvis kommer Michaels eks-kone også etter hvert til stede, slik at de sammen kan finne en måte å forholde seg til situasjonen som oppstår.
Selv om dette er en spenningsroman, så er det også mange gode og inngående personberskrivelser i boka. Slik at det gir en følelse av å virkelig komme på innsiden av personene og bli kjent med dem. Perspektivet skifter også stadig og på den måten får man inngående kjennskap til de enkelte personene og kan forstå deres tenkemåte og motiver. Dette er noe av det som skaper kontraster og spenning i boka. Selv om dette i utgangsunktet er en alvorlig historie, så er den likevel skrevet med humor og innsikt og inneholder flere morsomme episoder.
Det er også noen rolige partier, med blant annet noen svært vakre og nærmest litt mystiske naturskildringer av landskapet, særlig fra Sulitjelma. Dette gjør at boka også går utenom den vanlige krim-sjangeren. Siden personskildringene til dels er så inngående og beskrivelsene av miljøet så levende blir vi på en måte dratt inn i handlingen og opplever den på en personlig måte. Dette gjør denne boka til en spesiell leseopplevelse utenom det vanlige.
Malene

Spennende fra første til siste side. Utrivelig realistisk historie om en kidnapping som ikke var helt planlagt og hvordan dramaet utvikler seg nærmest fra minutt til minutt. Meget bra fortalt og komponert, - leseren får de enkelte personenes tanker og handlinger servert fra forskjellige synsvinkler. Garvang har skrevet mange bra ungdomsbøker, og Muffe-bøkene er i en særklasse. De har både humor og spennende handling. Det har også denne krim'en som er beregnet på voksne, selv om humoren naturlig nok er kraftig nedtonet. Likevel får leseren absolutt grunn til å trekke bra på smilebåndet iblant, midt oppi all den grufulle dramatikken. Bra gjort! Jeg ofret noen timer av nattesøvnen på denne.

Herlig krim fra Garvang! Dette var en spennende og herlig krim. Garvang beskriver situasjonene, menneskene, naturen godt, og det gjør dette også til en trivelig lesning. Ikke hesblesende, men samtidig intenst nok til at det er vanskelig å legge fra seg boka.

Veldig fint det at vi følger forbryterne og deres tanker og meninger også, får nesten litt sympati med de av og til!

Boka starter med en veldig hvedagslig situasjon, som jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Jeg skal bare gjøre noe, selv om vi har det travelt, og det tar alltid lenger tid en jeg har sagt til ungene som venter....

Håper Garvang kommer med mer krim for voksne, for dette ga absolutt mersmak!

Min omtale finner dere her:

En helt tilfeldig forbrytelse er spennende og fin. Jeg kjente sympati for den ene av kidnapperne og avsky for den andre og det er en god forfatter som klarer å skape slike følelser for karakterene sine hos leserne. Samtidig fikk jeg ikke helt tak på foreldrene, men der var redselen så fremtredende at det kanskje ikke er så rart. Historien var ny og forfriskende og av og til er det alt en trenger fra en bok.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Flere lyst til å lese bøker.

• "Motstandsbarn - med fars krigsinnsats i bagasjen" av Liv Riktor Lykkenborg
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Dans med djevelen" av Torkill Wiik
  • "I mørket" av John Harvey
  • "Belgravia 1 - dansende inn i slaget" av Julian Fellowes
  • "Juleengler - vårt fineste julehefte" av Unni Lindell
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "I siste øyeblikk" av Jeff Abbott
  • "Julekrim 2016" av Tom Egeland