En bjørn ved navn Paddington

av (forfatter) og Peggy Fortnum (illustratør).

Gyldendal Tiden 1994 Innbundet

Første gang familien Brun traff bjørnen Paddington var på jernbanestasjonen i London. Da hadde han reist helt fra Peru med koffert, et glass syltetøy og en hatt. Han blir veldig glad når herr Brun spør om han vil bo hos dem, særlig fordi han blir lovet syltetøy hver dag.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1994

Serie Månedens høytlesningsbøker for barn

Men for Paddington var alt nytt, eller nesten alt nytt, og han likte å prøve nye ting. Det tok ham imidlertid bare noen sekunder å bli klar over at han foretrakk rulletrapper. De gikk greit og glatt. Men heiser! For det første var denne heisen full av folk, og alle hadde det for travelt til å ense en liten bjørn - en dame satte innkjøpskurven sin på hodet hans og virket rent forbauset ta Paddington dyttet den vekk. Og så var det akkurat som om halve han datt nedover mens den andre halvparten ble hvor den var. Og akkurat da han var litt vant til den følelsen, tok den siste halvdelen den første igjen og gikk nedover forbi den idet døra gikk opp. Det gjorde den fire ganger på veien ned, og Paddington ble glad da heisføreren sa at det var første etasje, og Mamma Brun leide ham ut.

• "Tassen har fødselsdag" av Eric Hill
  • "Isdragen" av George R.R. Martin
  • "Stompa & co" av Anthony Buckeridge
  • "Stompa og Bodø" av Anthony Buckeridge
  • "Jeg vet hvor du er - roman" av Claire Kendal
  • "Det gavmilde treet" av Shel Silverstein
  • "Helt sant! - roman" av Michael Palin
  • "Påskekrim 2012 - 17 kriminalnoveller"
  • "Reisen til julestjernen - et eventyr for barn" av Sverre Brandt
  • "Det egyptiske gravkammeret" av Agatha Christie