Du & jeg

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Katarina von Bredow har gjort det igjen. Første bok i ny trilogi som går rett inn i 12-13-åringers hverdag, med gode og vonde følelser
venner og foreldre. Dette er en forfatter som tar leserne på alvor

Andreas og Alicia pleier å ta følge til skolen, men når de kommer dit, blir Alicia som en helt annen person. Hun blir skole-Alicia med lipgloss. Eller glitter-Alicia på disco. Andreas skjønner ikke hvordan han skal nærme seg henne.
På skolen er også Edvin som prater for mye og ler for høyt. Og Kevin som er kongen og som alle enten ser opp til eller er redde for. Det finnes en dronning også, Ida, og hoffdamen hennes Olivia. Alt handler om å navigere riktig mellom venner og fiender, trusler og løfter.
I Katarina von Bredows trilogi om livet til disse nesten-ungdommene, mangler ingenting. .Med sikker hånd og sterkt driv skildres kjærlighet som gryr, vennskap som utvikles og foreldre som krakelerer.
Pressen skrev:
Lysende om tolvåringers livsomveltninger. - Dagens Nyheter
Katarina von Bredow har igjen gitt oss en utrolig viktig roman for de yngste ungdommene. . - Bibliotekstjänst
En følelsesmessig sterk historie ... perfekt for både gutter og jenter. - SVT Gomorron Sverige

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205459687

EAN 9788205459687

Serie Trilogi om livet på mellomtrinnet (1)

Første bok i en trilogi om livet på mellomtrinnet.

Andreas, også kalt professoren, er klassens nerd og lærernes yndling. Han er forelsket i Alica som han er venn med han på vei til skolen, men ikke på skolen. Andreas har på en måte innsett at det er sånn livet hans er, helt til han finner ut at far er utro. På veien hjem møter han plutselig Kevin fra klassen og noen andre elever fra ungdomsskolen. Kevin vet at Andreas er flink til å tegne, så han spør om ikke Kevin vil bli med å tagge på skolen. Kevin som er sint, frustrert og ikke helt vet hvem han selv eller faren er mer, blir med. Plutselig er han en del av et graffiti crew, kysser en åttendeklassing og går på skolefest med Alicia.

Handler om: Vennskap, kjærlighet, utenforskap, utroskap og det å være modig.

Refererer til far som personen Christer(han kjenner han ikke lenger).

Høytlesning:
Andreas sine følelser s. 187
Livet er en kulisse+taggingen s.92
Tegn på utroskap+skyldfølelse s. 86+102

Bøker jeg kan snakke om når jeg har klassebesøk fra 6.klasse

Basert på nokre bøker lese førre år. Barnebøker, ungdomsbøker og bøker for vaksne - godt blanda, slik det brukar å vera i mi bokhylle.

Forelskelse og kjærlighet for mellomtrinnet. 9-12år.

• "Han & dem" av Katarina von Bredow
  • "Hun & han" av Katarina von Bredow
  • "Guttene mot jentene" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Blackout - når lyset går, slår kjærligheten gnister" av Dhonielle Clayton