Dødelig taushet

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Schibsted 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Hvor langt kan en kvinne gå for å beskytte seg selv og sin verden? Jodi Brett er vakker, rik og intelligent. Hennes mann gjennom 20 år, Todd Gilbert, er notorisk utro. Han har falt for en annen og er i ferd med å forlate henne. Hun vet ikke nå at livet hennes i løpet av kort tid vil gå fra å føles strålende til å bli et helvete, og at hun kan komme til å gjøre ting hun aldri ville drømt om. Boken utspiller seg i Chicago og fortelles vekselvis fra Jodis og Todds synsvinkler.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Genre Thrillere

Hmmm. Helt klart en femmer, men selv etter å være "i mål" må jeg tygge litt på denne. Som mange andre føler jeg at sammenligninger med Gone Girl er naturlig, om så bare på grunn av at historien fortelles vekselsvis fra hans og hennes perspektiv. Og fordi ingen av dem egentlig er spesielt lette å like. Det er aspekter ved hovedpersonene som er veldig troverdige og innsiktsrike, selv om situasjonen som beskrives er absurd og enkelte sekvenser har lite underholdningsverdi og tildels oppleves som transportetapper. Men alt i alt, velskrevet og smart krim!

Hvem som er morderen og hvordan det å drepe noen ble løst skal jeg selvfølgelig ikke røpe. Men det skjer litt sent i boken, føler jeg. Dødelig taushet handler mest om et par hvor han finner en annen og hvor hennes verden faller i grus. Og så kommer mordet som en ettertanke. Det er ikke helt sant, men det er sånn det føles. Likevel kan boken anbefales, men som en spennende roman og ikke nødvendigvis som en kriminalroman.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Les hele omtalen her

• "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby