Det som ikke skulle skje

fortellinger om overgrep

en dokumentar om hvordan Kirken håndterer seksuelle overgrep blant sine egne

Gyldendal 2015 Innbundet

En dokumentar om hvordan kirken håndterer seksuelle krenkelser blant sine egne.

Maria hadde så sterke smerter at hun knapt klarte å gå oppover midtgangen på konfirmasjonsdagen, Ellen skrev dikt om at hun ville ut gjennom tykke murer av hemmelighet, mens Sveinungs ungdomsleder ba Gud om å tilgi Sveinung for å ha fristet ham.
Gunnar Ringheim har i samarbeid med Kirkelig Ressurssenter samlet tolv rystende historier om mennesker som har blitt utsatt for seksuell overgrep fra Den norske kirkes myndighetspersoner.
Kirkelig Ressurssenter jobber for åpenhet og for å plassere ansvaret for seksuelle krenkelser der det hører hjemme: hos overgriperen. De vet at støtte fra andre er svaret, og at omgivelsenes utilstrekkelige evne til å takle overgrep kan være nesten like rammende som selve krenkelsen.
Det som ikke skulle skje er en viktig bok om alvorlige overgrep. Men håpløse situasjoner kan endres. Det som er blitt ødelagt, kan heles, og bokens fortellere har passert et nesten uoverstigelig hinder: De har fortalt. De har delt sin skam. I det ligger fremtidshåpet.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205475526

EAN 9788205475526

Sterk og viktig bok om eit vanskeleg tema. Bør lesast av alle som er leiarar, anten det er i kristen samanheng eller ikkje.

• "Ut med det! - incest skal tales i hjel, ikke ties i hjel" av Toril Brekke
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Voldtekt som våpen - de usynlige krigsofrene" av Christina Lamb
  • "Bryt stillheten" av Monika Kørra