Det nye Cuba

reisefortellinger

Manifest 2014 Heftet

Raúl Castro har tatt over makten, og Cuba har fått nye allierte i Latin-Amerika. Den verste økonomiske desperasjonen under Den spesielle perioden etter Sovjetunionens fall er over. Mange illusjoner har gått tapt. Men samtalene på gata er fortsatt de samme. En har vært utro i såpeserien La Novela. Sukkeret er stadig vanskelig å få tak i. Og naboene ber det høylytte dominolaget om å flytte seg. I Det nye Cuba tas vi med til reggaetonsosialismens land. Vi blir kjent med de regimetro og kritiske stemmene, drikker kraftig svart kaffe med filmregissøren Fernando Pérez, forfatteren Leonardo Padura og Aleida Guevara, datteren til revolusjonsikonet "Che". En romantisk island in the sun eller et brutalt diktatur? Forfatter Even Underlid nyanserer svarthvitt-bildene, og viser fram et komplekst og motsetningsfylt Cuba. Fra hverdagshistorier til historiske analyser: Det nye Cuba byr på morsomme og bilderike reisefortellinger fra den myteomspunne øya i Karibia.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Cuba

Underlids bok har som undertittel; Reisefortellinger, og det er det det er, iflettet historisk, politisk og geografisk stoff man kan lære mye av. Det nye Cuba er skrevet i den nye tradisjonen for reiselitteratur, med et personlig preg. Underholdende og lærerikt.
Les gjerne hele innlegget HER

I USA, som kritiserer Cuba for brudd på menneskerettighetene, sitter over tre tusen på death row. I praksis har ikke Cuba brukt dødsstraff siden 2003.

["Che" Guevara] var sentralbanksjef, herav vitsen om at han skal ha hørt feil da Fidel Castro etter revolusjonen spurte om det fantes noen economista, en økonom, i revolusjonshæren. "Che" oppfattet at han sa comunista, rakte opp armen og fikk vervet.

[Aleida Guevara, datteren til Ernesto "Che" Guevara] tegner ikke noe glamorøst bilde av landet. [...] Men hun liker ikke at utlendinger og utenlandske medier forteller cubanerne hva som må gjøres i landet deres.

'De besøker landet en måned eller to, og så har de alt løsningen på alle problemene. Jeg forteller ikke deg hva du skal gjøre i ditt land. I mine øyne er det for eksempel tullete at europeiske land har konger. Hvorfor holde fast på føydalismen, samtidig som dere har en utviklet kapitalisme? Men det er deres valg.'

Faglitteratur som eg har lese i 2012

• "Dette er Cuba - alt annet er løgn!" av Vegard Bye
  • "Her lå Tirpitz" av Ingrid Storholmen
  • "Axel - fra smokken til ovnen - storyen om Axel Jensen" av Torgrim Eggen
  • "Alle drar sin vei" av Wendy Guerra
  • "Vi må ikke falle" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Svik - førkrigsår" av Dag Solstad
  • "Verden som var min - Bind 6" av Ketil Bjørnstad
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Gå ikke alene ut i natten" av Kjell Westö
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "En sommer med Montaigne" av Antoine Compagnon
  • "Kunsten å miste" av Alice Zeniter