Det norske folks bedrøvelige liv og historie

av (forfatter) og Odd Børretzen (illustratør).

Tiden 2000 Heftet

Inneholder humoristiske kåserier over Norges historie og folk gjennom tidene. Forfatteren slår i stykker såvel Kongespeil som sagaens mange andre speil, titter inn i splinter og skår, der han får øye på de mest overraskende detaljer.

Ennokså annerledes norgeshistorie er en forsiktig karakteristikk av denne boken.For Odd Børretzens framstilling av vår historie, fra siste istid og fram til1880#30;årene, er blitt en klassiker siden boken utkom første gang i 1968.
Dette er en hylende morsombok, en ironisk og underfundig bok og en bok til ettertanke. Tilbakeblikket pådet norske folks bedrøvelige liv og historie har ikke mistet et fnugg avaktualitet i løpet av årene som har gått. Tvert imot, Odd Børretzensfunderinger over vår merkelige historie har fått ny aktualitet ved inngangentil 1990#30;årene.
Forfatteren skriver iforordet at innholdet naturligvis bare er tull og fanteri. Heldigvis er detmange som har lært å sette stor pris på Odd Børretzens morsomme fanterier. Degir oss mulighet til å se nye sider ved oss selv #30; og le en kjernesunn oghelsebotende latter.
Vårmorsomste historiebok gjennom tidene - endelig i ny utgave!

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Genre Humor

Så kommer mars måned.
Som ved et under kommer mars måned enda en gang. Og Livet kjemper seg frem og opp gjennom seks måneder gammel snø. Skitten snø, gulflekket av gammelt grøtfrosset appelsin skall og hunde-urin. Det renner klukkende bekker på Karl Johan. Glade takras sperrer fortauene i Akersgaten. Chat Noirs vårrevy har première og viser seg å være ikke dårligere enn fjorårets, og ubestemmelige gamle kravler frem fra under steinene. De unge bjerketrærne i Dronningparken sløres grønt.
Det er vår.
Hva gjør vi, Den Første Nordmanns barn, når våren flommer innover oss som et symfonisk fossefall?
Tar vi på oss kulørte klær og tofargede sko med tynne såler? Griper vi hverandres hender og danser en jublende dans rundt ordfører Bull? Knyter vi kranser av de første hestehov og spiller på fløyte i Tøyenparken?
De vet selv hva vi gjør.
Vi, Den Første Nordmanns barn, tar på oss fettlærstøvler og anorakk med hette, helsetrøye, ryggsekk og skareklister og fire flasker Golden Cock Gin, og sitter i fire timer på toget til Tonsåsen hvor vinteren ennå til vår lettelse ligger og biter seg fast mellom svarte graner.
Så la oss i hvert fall ikke forundre oss over at det gikk som det gikk.
For 10 000 år siden.
På en solvarm, ennå dampende slette, da Den Første Nordmann ble den første nordmann, rullet med øynene og påbegynte
Det Norske Folks Bedrøvelige Liv og Historie.

Mestselgende litteratur i Norge på 1960-tallet. Alle sjangre.
Listen er løselig sortert etter salgstall (mestselgende først), men er ikke komplett.

• "Berus eder! - en bok om vårt triste forhold til alkoholens gleder" av Odd Børretzen
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "Spansk gullalder - renessanse- og barokkdiktning" av Kari Näumann
  • "Kristian Kvart og jeg - min pubertets by" av Odd Børretzen
  • "Hvordan forstå og bruke en nordmann - en bruksanvisning med feilsøkingsskjema" av Odd Børretzen
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Byen med de fire porter - bd 1" av Doris Lessing
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan
  • "Slavenes skip" av Thorkild Hansen
  • "Adam, Christofer Columbus, Henrik Ibsen og andre store oppdagere" av Odd Børretzen
  • "Folk ved sjøen" av Johan Bojer
  • "Munnspill under åpen himmel" av Erik Bye