Rockestreker

250 ville episoder fra rockens historie

av (forfatter) og Frode Øverli (illustratør).

Kagge 2018 Innbundet

Bli med backstage! Rockens verden er en utømmelig kilde til bisarre og merkverdige historier. I denne boka får du 250 rockestreker servert av Bård Ose, med illustrasjoner av Frode Øverli. Vi tas med bak scenen, til garderober, hotellrom og mørke bakgater. Her får du historier du aldri har hørt før og knapt kan tro er sanne. Når du leser denne nådeløse samlingen må du regne med at favorittartisten din fort kan avsløres som ungdomsforbryter, skilpaddesamler eller sexavhengig fyllefant.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Er det noe rockestjerner er kjent for, så er det deres ville liv ...

Denne boka gikk meg nesten hus forbi. Heldigvis hører jeg på P6 Rock hver dag som daglig selskap, og en av radiovertene fortalte noen historier fra Rockestreker mellom musikkinnslagene, og det var Silje Stang. Selv om jeg liker black metal og heavy rock, to musikksjangre jeg hører mest på, så hadde jeg ikke hørt om boka Rockestreker. Det var bare helt tilfedig. Etter at hun fortalte om noen av disse historiene, fikk jeg lyst til å lese boka selv.

Både norske og internasjonale stjerner er nevnt
Det er en artig tanke å samle sammen historier fra virkeligheten som rockestjerner har opplevd. De er kjent for å være ville og svært vågale, ikke bare på scenen, men også i fritiden. Noen gode historier er det, men slet litt med selve fortellerstemmen. Historiene, i hvert fall de fleste av de, er svært, svært korte på noen få linjer, og det er den samme skrivemåten i hver historie. Det blir noe ensformig og stivt i lengden. Det er litt humor her og der, men det slår ikke helt gjennom. Samlingen inneholder over tohundre "vittigheter" og består av historier om både norske og internasjonale stjerner. Ikke alle er fra rockesjangeren, til tross for tittelen, noen countrystjerner og vanlige artister blir også nevnt.

Synes mange av historiene er mye av det samme, og synes heller ikke de er vågale eller vulgære nok. Her er det både historier om hvordan rockere møtes tilfeldig, narkotikabruk, sex, og mye annet. Musikkjournalist Bård Ose har slått seg i lag med Frode Øverli (mest kjent som pappaen til Pondus) for å lage Rockestreker. Bård Ose tar for seg tekstene og Frode Øverli riktignok illustrerer. Det er ikke mange illustrasjonene i boka. Det er en helside her og der i begynnelsen av hvert kapittel, så kunne godt ha tenkt meg flere. Kanskje det har hjulpet på humoren og poengene med tekstene også? Kanskje fått mer underholdning ut av det? Det er bare en tanke. Illustrajsonene er like herlige og i kjent Pondusaktig stil.

Kun for spesielt interesserte
Selv om jeg hadde lyst til å lese Rockestreker, hadde jeg likevel ikke forventninger på forhånd, fordi det lønner seg aldri. Så det var ikke det som ødela for meg denne gang. Ble bare i det store og hele skuffet over typiske historier der man har hørt de fleste fra før, og den oppsummerende fortellerstemmen blir både for kort og tørr. Man føler seg ikke engasjert mens man leser, noe som er synd. Det var noen gode historier her og der, spesielt om Alice Cooper og de berømte slangene hans, men alt i alt blir boka som en lang gjentagelse om stort sett det samme. Kunne ha skrevet mye mer om Rockestreker, men tror ikke det har noe for seg. Rockestreker er en bok for de spesielt interesserte.

Fra min blogg: I Bokhylla

Siden det nå bare er en måned igjen av 2018 er det på tide med en liste for 2019 som jeg bl a kan flytte over bibliotekbøkene og andre som jeg ikke blir ferdig med i år.

• "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "Navn i Oslo" av Leif Gjerland
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Tenåringspappa for første gang" av Finn Bjelke
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Den lille familieboken" av Frode Øverli
  • "Kort opphold på veien fra Auschwitz" av Göran Rosenberg