Folk ved sjøen

Utgivelsesår 1977

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Trøndelag

Det tyngste er ikke det du bærer på ryggen, for da kan du sette deg å kvile. Det er verre med det som tynger på sinnet, især hvis en del av det er di egen skyld. Da nytter det ikke å kvile, og da når du kanskje aldri fram.

"Eg tek itj betaling for å berge liv [...]. Fatig er vi, men så gæli er det itj."

"Held du itj kjeften din no, din dromedar, så ska eg betterdø jamn ut kuppeln på deg."

Ja, sånn kan det også sies... :)

Vestfjella reiser den lange kvalryggen og svetter bort de siste snøstripene under himmelen. Verda blir så ny i så mye sol.

Om fjell!

Så er det en dag at hu Halt-Marja staker seg fra hus til hus med en stor nyhet. Det tar til å våres, og over henne er himmelen bare blå sletter og blide skylag. Sjøen soler seg i spakvær, her lukter av tang og grønske og sand og av dungen ved fjøsveggene, visst lukter det vår. Og når sjøen faller ut til stor fjære, sitter måse, kjeld, strandsnipe og vipe og huier om kapp over hvor sola er varm i dag. Det samme sier hu Halt-Marja, når hun stanser opp ved ei stue og stør seg på krykken. Endelig et velsigna vær.

Store norske Leksikon:
Johan Kristoffer Bojer født 6. mars 1872 i Orkdal, Sør-Trøndelag
død 3. juli 1959 i Oppdal, Sør-Trøndelag

Han var en av 1900-tallets mest produktive norske forfattere. Han var født utenfor ekteskap og vokste opp på husmannsplassen Fætten i Rissa, der Randi og Elias Fætten ble som foreldre for ham.

• "Samlede verker. Bd. 14 ; ved rikets port ;  Livets spil ;  Aftenrøde ;  Munken Vendt" av Knut Hamsun
  • "Vår egen stamme" av Johan Bojer
  • "Samlede verker. Bd. 3" av Jonas Lie