Kristian Kvart og jeg

min pubertets by

av (forfatter) og Odd Børretzen (illustratør).

Storskriftforl. 1999 Innbundet

I boka skildrer forfatteren sin oppvekst i Oslo. At det var krig opptok i midlertid ham mindre enn at verden plutselig var full av jenter. Utenpå så han og hans kamerater ut som unge, stilferdige mennesker, men inni var de som vulkaner. Boka kom ut første gang i 1980 og denne nyutgivelsen er omarbeidet og utvidet i forhold til den første.

ODD BØRRETZENKristian Kvart og jeg
I den selvbiografiske "Kristian Kvart og jeg" som ble utgitt første gang i 1980, skildrer folkekjære Odd Børretzen sin oppvekst.Handlingen er lagt til Oslo før, under og etter Den annen verdenskrig. I gatene vrimler det av tyske soldater, og bistert utseende tyske offiserer kledd i lange, tunge lærfrakker masjerer inn og ut av Grand Hotel og Hotel Bristol.Den annen verdenskrig omskapte på mange måter Odd Børretzens Oslo til en mørk og dyster by, en by som like fullt skapte grobunn for ungguttens dagdrømmer. I tillegg tar pubertetens drifter og lengsler i perioder fokus vekk fra politikk og frykt for morgendagen. Isteden kretser tankene om mystiske og eventyrlige jenter, lærere ved kallenavn som Padda og Smørbrød-Jesus og de nyeste svenske kinofilmene."Kristian Kvart og jeg" er en spennende, vemodig, men også humørfylt reise tilbake til et Oslo som i Odd Børretzens hukommelse er blitt en eksotisk og annerledes by.

Forlag Storskriftforl.

Utgivelsesår 1999

Serie Storskriftserien

Genre Humor

Omtalt sted Oslo

Omtalt person Odd Børretzen

Nesten alle Minder fra Ungdommen som jeg har lest, virker løgnaktige. For det første blir forfatterens ungdom skildret humoristisk. Og det er ikke sant. For det andre skildrer mange av disse minnene forfatteren og hans venner som bortimot rasjonelle mennesker. Forfatteren skildres ofte som om han gikk omkring og iakttok folk og steder utenom seg selv med en viss objektivitet. Til og med med humoristisk sans. Sånn er det, naturligvis, ikke i virkeligheten. I virkeligheten ser det unge menneske meget lite, eller ingenting, utenom seg selv. Han eller hun kan muligens ane at det er noe der, noe som står stille eller beveger seg, hvis disse omgivelsene kommer helt nær innpå, men det unge menneskets blikk er, stort sett, vendt innover mot hans eller hennes indre. Eventuelt mot det unge menneskets egen navle og, i en lang periode, det nedenfor navlen.

Noen av disse småbedriftene ble spist opp av større. Noen døde vel ut med sine kunder. Det satt små, bleke damer inne i Modes & Broderis grå halvmørke og sømmet filthatter med nål og slør lenge etter at den siste av deres gamle kunder var død og borte. Og det tok kanskje flere år før de oppdaget hva som hadde skjedd, for de var ikke vant til at det kom så mange kunder inn til dem i løpet av ett eller to år. De satt kanskje der og regnet med at de bare var inne i en stille periode.

• "Adam, Christofer Columbus, Henrik Ibsen og andre store oppdagere" av Odd Børretzen
  • "Min barndoms verden" av Odd Børretzen
  • "Berus eder! - en bok om vårt triste forhold til alkoholens gleder" av Odd Børretzen
  • "Kongen av Sahara - roman" av Thorvald Steen
  • "Det norske folks bedrøvelige liv og historie" av Odd Børretzen
  • "Hvordan forstå og bruke en nordmann - en bruksanvisning med feilsøkingsskjema" av Odd Børretzen
  • "Mord på Oxfordkanalen" av Colin Dexter
  • "Som en huskatt" av Nadine Gordimer