Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Han introduserer de personlighetstypene som naturlig starter og sprer nye ideer og trender, og han analyserer motetrender, røyking, reklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang.
Omtale fra forlaget
Hva gjør at noen ukjente skribenter blir bestselgende forfattere, og andre ikke? Hvorfor blir plutselig Fremskrittspartiet Norges største parti? Hvorfor sank kriminalitetsraten i New York radikalt midt på nittitallet? Hvorfor er det så mange tenåringer som røyker, selv om alle vet at røyking dreper? Denne boka undersøker hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Ideer, adferdsmønstre, budskap og produkter, sier forfatteren, sprer seg ofte som epidemier. Akkurat som én enkelt person kan starte en influensaepidemi, kan et par trikkesnikere og graffiti-malere starte en bølge av T-bane-kriminalitet, eller én tilfreds kunde fylle de tomme bordene i en restaurant. Dette er sosiale epidemier, og det punktet hvor de tar av og når sin kritiske mengde, er det magiske vendepunktet. Gladwell introduserer oss for de spesielle personlighetstypene som naturlig starter nye ideer og trender. Han analyserer motetrender, røyking, barne-tv, direktereklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang. Det magiske vendepunktet er skrevet med smittende entusiasme for kraften i og gleden ved nye ideer. Boka er fremfor alt en veiviser til endring, med et optimistisk budskap . en kreativ person kan med de rette midler bevege verden. Malcolm Gladwell har arbeidet som journalist med næringsliv og populærvitenskap som fagområder. Han er for tiden ansatt i det renommerte tidsskriftet The New Yorker.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788205276840
EAN 9788205276840
Språk Bokmål
Sider 243
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne boken er en gamechanger, og en av de aller beste bøkene jeg har lest!
Gladwell går grundig til verks når han begrunner hvorfor små ting skaper store endringer, og ikke minst hva som er fellesnevneren for endringer som lykkes, kontra endringer som slår feil.
Ved å bruke begrepsapparatet fra Gladwell kan man f.eks forklare hvorfor Fify shades serien selger veldig bra.
For alle som jobber med en eller annen form for endring av noe, er dette et must read.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketIf you don't try, you'll never succeed.
Voksne oppfatter kontinuerlig repetisjon som kjedelig, fordi det krever at man gjør samme erfaringen om og om igjen. Men for førskolebarn er ikke repetisjon kjedelig, for hver gang de ser på noe, oppfatter de det på en helt ny måte.
Nøkkelen til å få folk til å endre atferd, eller med andre ord - til å bry seg om en nabo i nød, ligger ofte i de små bagatellene ved situasjonen der og da. Kontekstens kraft viser at mennesket er mye mer følsomt overfor omgivelsene enn det ser ut som.
Når det gjelder personlighet, tenker vi alle helt naturlig i absolutter; at en person enten er eller ikke er på den ene eller andre måten. Men det Zimbardo og Hartstone og May hevder, er at dette er feil, og at når vi bare tenker ut fra medfødte trekk og glemmer situasjonens rolle, lurer vi oss selv med hensyn til de virkelige årsakene til menneskelig atferd.