Det fine med Kjersti

av (forfatter), Katarina Strömgård (illustratør) og Nina Aspen (oversetter).

Cappelen Damm 2019 E-bok

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202639563

EAN 9788202639563

Serie Kjersti (1)

Dette er ei fengende, tidløs, troverdig og varm bok om en nydelig syvåring som strever med å si nei. Hun bor i ei lita svensk bygd sammen med mor og far, og har en god venn som heter Gunnar. Vi følger henne gjennom eventyr, hverdagsopplevelser, motgang og funderinger. Når vi får innblikk i syvåringens alvorlige tanker, berører det. Hun er ei jente å bli glad i. Jeg kosa meg med å lese denne boka, og gleder meg til å lese den for barn. Denne boka burde barneskolelærere lese høyt i klassen. Mange unger vil nok kjenne seg igjen, og bli glad for at de ikke er alene om å "rote ting til". Boka er nummer en i en serie på tre.

De sitter der ved kjøkkenbordet, sammenvokst i en eneste stor varm klem.

Kjersti biter i sofaputa. Hvordan skal hun forklare det? Det er umulig å plutselig si nei når hun alltid har sagt ja, det blir rart. Det må være en grunn til at hun ikke vil leke. Det holder ikke å ikke ha lyst.

Kjersti og Fatima har vært bestevenninner siden de gikk i barnehagen. Kjersti husker ikke hvordan det begynte. Nå er de sju år og fortsatt bestevenninner. I hvert eneste friminutt må de leke sammen. Og etter skolen, flere ganger i uka. Som regel vil Fatima at de skal være hjemme hos henne og børste teppet. Så da er de det.

Av og til er det vanskelig å ha en bestevenninne

• "Nedteljing" av Anders Totland
  • "Så lenge ingen ser oss" av Anders Totland