Det fine med Kjersti

av (forfatter), Katarina Strömgård (illustratør) og Nina Aspen (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

En treffsikker fortelling om gode og dårlige hemmeligheter, vennskap og gruppepress, og om hvor vrient det kan være å skille mellom fantasi og virkelighet når man er syv år.
For hva gjør man egentlig når man har stjelt lærerens gullring uten at man visste det?
Hvordan sier man nei, når man ikke vil leke med bestevennen sin, og man kanskje ikke vil være bestevenner med den vennen mer?
Og hvordan får man satt en stopper for løgner når det er akkurat som om løgnene lever sitt eget liv?

Kjersti elsker gull. Kanskje det er fordi håret hennes glitrer som gull? Mange sier at det bare er rødt. Men Kjersti synes det er som gull. Under senga har hun en stor gullsamling. En dag finner Kjersti en gullring på skolen som hun tar med seg hjem. Men så forteller læreren at hun har mistet gifteringen sin og spør om noen har sett den. Da blir Kjersti helt stum ... og så er det for sent å si at hun har funnet ringen. Alle kommer til å tro at hun er en tyv!

Neste bok om Kjersti kommer våren 2020 og heter "Å være Kjersti".

"Det fine med Kjersti" vant debutantprisen fra den Svenske forfatterforeningen i 2018, og har fått strålende mottagelse i Sverige. Den har også blitt tildelt Nils Holgerssons-plaketten, som er den svenske bibliotekforeningens pris for beste barne- og ungdomsbok.

"En moderne Bakkebygrenda-verden der leken er magisk!" www.dn.se

«Helena Hedlund skildrer leken så utrolig bra!» Lundströms bokradio

ISBN13 9788202623647

EAN 9788202623647

Dette er ei fengende, tidløs, troverdig og varm bok om en nydelig syvåring som strever med å si nei. Hun bor i ei lita svensk bygd sammen med mor og far, og har en god venn som heter Gunnar. Vi følger henne gjennom eventyr, hverdagsopplevelser, motgang og funderinger. Når vi får innblikk i syvåringens alvorlige tanker, berører det. Hun er ei jente å bli glad i. Jeg kosa meg med å lese denne boka, og gleder meg til å lese den for barn. Denne boka burde barneskolelærere lese høyt i klassen. Mange unger vil nok kjenne seg igjen, og bli glad for at de ikke er alene om å "rote ting til". Boka er nummer en i en serie på tre.

De sitter der ved kjøkkenbordet, sammenvokst i en eneste stor varm klem.

Kjersti biter i sofaputa. Hvordan skal hun forklare det? Det er umulig å plutselig si nei når hun alltid har sagt ja, det blir rart. Det må være en grunn til at hun ikke vil leke. Det holder ikke å ikke ha lyst.

Kjersti og Fatima har vært bestevenninner siden de gikk i barnehagen. Kjersti husker ikke hvordan det begynte. Nå er de sju år og fortsatt bestevenninner. I hvert eneste friminutt må de leke sammen. Og etter skolen, flere ganger i uka. Som regel vil Fatima at de skal være hjemme hos henne og børste teppet. Så da er de det.

Av og til er det vanskelig å ha en bestevenninne

• "Kinderwhore" av Maria Kjos Fonn
  • "Noe tapt og noe vunnet" av Tara Westover