Det eventyrlige

Cappelen 1991 Heftet

En bok om kunst, virkelighet og illusjon. Om myter, ritualer, fantstisk og realistisk litteratur og kunstnerisk kvalitet. Men mest av alt er denne boka en burlesk hyldest til fantasiens skapende kraft. Leseren kan vente seg overraskelser i form av små pornografiske sketsjer, plutselige møter med Ole Brumm, og mye mer.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788202133023

EAN 9788202133023

Serie Brennpunkt

I denne boka skriver Bringsværd om sitt forhold til myter, eventyr og litteratur. Hva er forskjeller, og hva er likheter? Finnes det bra og dårlig litteratur? Han proklamerer seg som pessimist, samtidig som han viser stor tro på fantasiens og fortellingenes kraft. Jeg synes Bringsværd er som best når han skriver som i denne boka; med mange avbrudd og stikkveier fram til noe som kanskje er et poeng, krydret med ytterst sitatvennlige avsnitt. Sist, men ikke minst får vi være med på en minneverdig gudstjeneste hos den internasjonale klovnekongress.

Jeg trives best blant myter som har kuttet fortøyningene til Det hellige. Nå driver de fritt omkring på fantasiens himmel...lik digre luftskip. Fremmedartede -men likevel underlig kjente. Mens de tålmodig venter på å bli til eventyr.

Det er ikke så farlig hvordan man begynner. Den første setningen er ikke så viktig som mange tror. Det er ikke alltid nødvendig å smelte sammen en håndfull ord og deretter bøye dem til en krok man håper leseren skal få i øyet straks han åpner boken.

På tre områder er det tydeligvis opplest og vedtatt at ikke bare skal alle ha den samme soleklare rett til å uttale seg, men man mener også i fullt alvor at nettopp her -om ikke ellers- bør Gud og hvermanns oppfatning ha omtrent den samme tyngde. Det dreier seg om: kultur, skole og religion.

Det som i dag særpreger science fiction er at det ikke er en litteratur om bestemte emner, men en måte å behandle et hvilket som helst emne . Science fiction er ikke innhold, men metode.

• "Bringsværds beste" av Tor Åge Bringsværd
  • "Alice lengter tilbake" av Tor Åge Bringsværd
  • "Pustehull - 1. råk" av Tor Åge Bringsværd
  • "De hellige tre narrer" av Tor Åge Bringsværd
  • "Tvilstilfeller" av Jon Bing
  • "Bazar" av Tor Åge Bringsværd
  • "Jesus elsker ikke griser - kulturkritiske samtaler med Nasse Nøff" av Tor Åge Bringsværd
  • "Samtaler med svart hund" av Tor Åge Bringsværd
  • "Bløtkakemannen" av Tor Åge Bringsværd