Samtaler med svart hund

Gyldendal 2003 Innbundet

Boken inneholder en mangfoldig samling tekster fra forfatterens hånd de siste 10-12 årene. Sammen med den flatcoatede retrieveren Sheba blir vi med på en vandring rundt i fisken i Reykjavik, gjennom hundenes historie, under mengder av elefanter, over en lang rekke bananer, over diverse fotballbaner før og nå og selvsagt gjennom hundremeterskogen et par ganger. Det er mye klokskap og mye forsiktig vanvidd i Bringsværds forfatterskap, og her får man alt på en gang. Sammen med en mengde fotnoter.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205311275

EAN 9788205311275

Genre Personlige beretninger

Bringsværd skrev hvassere før, noe denne antologien er et tydelig eksempel på. Merket dessuten at vi har vidt forskjellig humor etter bare noen få avsnitt, og jeg er heller ikke overbegeistret over det fortellermessige grepet han har valgt hvor hunden er forfatterens samtalepartner. Dialogene knytter tekstene sammen, men avsporingene er for mange og kvaliteten er med dette svært varierende. Liker Bringsværd best som forfatter av skjønnlitteratur.

Hvorfor kommer alltid det ene etter det andre? Burde det ikke vært omvendt?

Det er egentlig like mange versjoner av en bok, som det er lesere av den. For vi er alle litt forskjellige. Vi vil alle vri tingene litt på vår egen måte. Så når to mennesker diskuterer en bok de har lest, så er det faktisk ikke sikkert at det er den samme boken de snakker om. Eller rettere sagt: Det er helt sikkert ikke den samme.

Sett på denne bakgrunn virker det på meg komisk at man for eksempel roser Ibsen for at hans Et dukkehjem fremdeles er like aktuelt. Hør: Kjønnsrollemønsteret har vært konstant i 100 år. Dette er en skam. Men i stedet for å skamme oss, snur vi det hele på hodet og sier: "Er det ikke godt gjort? Et dukkehjem er like aktuelt i dag!"
Det er slett ikke godt gjort av Ibsen.
Det er dårlig gjort -av oss.

Kunst og kultur -det er hjertets sunne galskap -og alle, både barn og voksne, bør gape sin åndelige kjeve av ledd så ofte som mulig. Hva er vitsen med å bare gjøre om og om igjen det vi vet vi kan klare? Nei, strekke seg -prøve på det umulige...og hvorfor er det så viktig å finne sin rette hylle -helst så fort som mulig? Hva i all verden skal vi sitte der for -og dingle med bena resten av livet? Kunst og kultur -det er alltid å være i bevegelse, alltid å være underveis.

Vi har alltid hugget hodene av våre forfattere her i landet. Det hender også at vi stiller dem ut -setter hodet på nidstang. En såkalt "byste". Gjerne i nærheten av åstedet for deres synder -til skrekk og advarsel. Arne Garborgs hode står i en nisje utenfor Deichmanske bibliotek. Det er vel å gi ham skylden for litt vel mye?

Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

• "Rekkverk - (3. råk)" av Tor Åge Bringsværd
  • "Bringsværds beste" av Tor Åge Bringsværd
  • "Pustehull - 1. råk" av Tor Åge Bringsværd
  • "Det eventyrlige" av Tor Åge Bringsværd
  • "Sf - samlede fortellinger" av Tor Åge Bringsværd
  • "Jesus elsker ikke griser - kulturkritiske samtaler med Nasse Nøff" av Tor Åge Bringsværd
  • "Alice lengter tilbake" av Tor Åge Bringsværd
  • "The Deptford Trilogy" av Robertson Davies