Den ultimate guiden til kampsport

av (forfatter), Hanne Eide Andersen (forfatter) og Philip Hauglin (illustratør).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202345266

EAN 9788202345266

Den ultimate guiden til kampsport er et imponerende verk. Først og fremst på grunn av omfanget - 250 sider og 21 kampsporter/-kunster, men også når det gjelder dybde, bredde og utførelse.

Utvalget av kampsporter spenner fra boksing og bryting via taji quan og capoeira til Krav Maga. Det er kanskje litt pussig at MMA, som unektelig er en sport, ikke er med, mens Krav Maga, som er et selvforsvarssystem, er dekka, men alt i alt gir boka et godt overblikk over kampsportverdenen.

Alle de 21 kampsportene presenteres med en kort og konsis innledning i stikkordsform, før vi får en mer eller mindre grundig presentasjon av sporten. Alle kapitlene inneholder også intervju med en til tre utøvere, gjerne en kjent og/eller respektert instruktør og en eller flere yngre utøvere. I tillegg får vi morsomme fakta, reisetips og ordlister.

I tillegg til presentasjonen av de enkelte kampsportene, inneholder boka en småmorsom innledning i tegneserieform, 12 ting du bør vite, myter om kampsport og portretter av noen kjente kampsportprofiler.

Boka er påkosta, med tjukt kvalitetspapir, fullt firefargetrykk, morsomme illustrasjoner og flotte fotografier.

"Alle vet at de forskjellige stilartene har ulike styrker og
svakheter. Hva som passer for deg, avhenger av hva du synes er
viktig", understreker forfatterne tidlig i boka.

De nekter å la seg dra inn i den evinnelige "min kampsport er bedre enn din"-runddansen, og det er et fornuftig og godt valg. Likevel er den selvpålagte nøytraliteten kanskje bokas største svakhet. Selv om kildelista vitner om omfattende research, lener forfatterne seg i litt for stor grad på intervjuobjektene. Deres påstander og syn på egen kampsport får i litt for stor grad stå uimotsagt. Og mens det nok er et fornuftig valg å legge vekt på de forskjellige stilartenes styrker, synes jeg de burde vært hakket mer åpne for å innrømme at de aller fleste av dem også har svakheter eller mangler, i hvert fall når det gjelder realistisk selvforsvar.

Boka er dessverre også litt rotete. Blant annet klarer jeg ikke å finne noe logisk system når det gjelder rekkefølgen kampsportene presenteres i. Kapitlene varierer en del i lengde, og presentasjonen er heller ikke helt lik fra stilart til stilart. Det virker også litt tilfeldig når Jackie Chan presenteres gjennom 28 punkter, mens Jet Li får 20 og Bruce Lee 30. Enkelte slurvefeil trekker også litt ned, både når det gjelder rettskrivning og fakta.

Den ultimate kampsport finnes nok ikke. Det gjør heller ikke den ultimate guiden til kampsport. Akkurat som de fleste kampsporter, har nok denne boka litt for mange svakheter til å kunne leve opp til en sånn betegnelse. Likevel er det ei svært god, spennende og informativ bok som bør leses av alle kampsportentusiaster, både i og innafor primærmålgruppa 12-16 år - og av alle som lurer på om kampsport kan være noe for dem.

• "Folk og røvere i Kardemomme by" av Thorbjørn Egner
  • "Shantaram" av Gregory David Roberts