Den mørke veien

av (forfatter) og Egil Halmøy (oversetter).

Aschehoug 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Ma Jian har vakt stor oppmerksomhet internasjonalt spesielt med bøkene "Rødt støv" og "Beijing koma". I "Den mørke veien" går han løs på den omdiskuterte kinesiske ettbarnspolitikken.
Meili er en ung bondekone som er født langt inne i hjertet av Kina. Hun blir gift med Kongzi, en skolelærer og fjern etterkommer av Konfucius. De har en datter, men lengter så veldig etter en sønn som kan føre hans navngjetne slekt videre. Kongzi gjør sin kone gravid igjen uten å vente på tillatelse fra myndighetene. Når kadrene fra familieplanleggingskontoret stormer landsbyen for å ta de som har forbrutt seg mot den offisielle ettbarnspolitikken, rømmer mor, far og datter opp nedover Yangtze-elva. Flyktningetilværelsen er i gang.
De beveger seg sørover gjennom Kinas forgiftede elver og landskaper i ruiner. De skaffer seg arbeid der det byr seg, plukker søppel og flykter videre fra politimyndighetene. Og mens Meili kjemper videre med graviditeten og statens forfølgelse, kjemper hun også for å gjenvinne kontroll over sin og sitt ufødte barns skjebne.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203219443

EAN 9788203219443

Omtalt sted Kina

I "Den mørke veien" av Ma Jian er vi i Kina, vi følger den gravide Meili, hennes mann Kongzi og deres lille datter som flykter fra familieplanleggingskontoret. Kongzi stammer etter eget utsagn direkte fra Konfusius, og dermed har han både plikt og rett til å få en sønn. Dette er for ham et overordnet mål. Ingenting kan få ham fra det. De har ikke tillatelse til å få et nytt barn, jfr ettbarnspolitikken.
Historien starter tidlig på 1990-tallet og fortsetter i ca 10 år.
Å bo på elven som uregistrert og boløs er eneste løsning for dem. De lever først i en båt på Yangze. Så forflytter de seg endel for å skjule seg.
De ender opp i Himmel-kommunen der familieplanleggindskontoret vistnok ikke sjekker om kvinnene er gravide/bruker spiral.
Familien opplever et hardt liv. Skildring av de groteske metodene familieplanleggingskontoret benytter er hjerteskjærende.
Vi får også miljøforurensingshistorie som en kan bli sjokkert av. Til Himmel-kommunen kommer båtlast på båtlast med elektronisk søppel/utrangert datautstyr. Dette kommer fra den vestlige verden.
Fattige Kinesere oppdaget at de kunne tjene penger på å demontere dette gamle utstyret og ta vare på enkelte verdifulle komponenter.
For å klare dette, må de bruke en masse kjemikalier. Området er etterhvert blitt et stinkende og farlig område.
Skildringen av Meilis mange graviditeter og disse miljøødeleggelsene er sterke skildringer.
Jeg gav boka kun 2 på terningen, til tross for dette positive.
For det første var det et veldig dårlig og oppstyltet språk. Om det skyldes forfatter eller oversetter er vanskelig å si.
Det andre som trakk ned min vurdering, er det som jeg vurderer som fiksjon. En merkelig slutt. Det tiltalte ikke meg i denne boka. Jeg ble i tvil om hvor mye i forhold til praktiseringen av ettbarnspolitikken og miljøødeleggelsene som var reelle. Var en del av dette også fiksjon?
Jeg valgte å tro at det meste om dette kan "forsvares" til en viss grad iallfall. Det var akkurat dette som gjorde boka interessant for meg.

• "Et rom større enn ensomheten" av Yiyun Li
  • "Kjærlighetens usannsynlighet" av Hannah Rothschild