Frosker

av (forfatter), Brit Sæthre (oversetter) og Bend Bendixen (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Ny roman fra nobelprisvinneren Mo Yan med en ny, evnerik kvinne i hovedrollen, en jordmor som er halvt engel, halvt djevel.

Tante er både den fantastiske jordmoren og den fanatiske: en kvinnelege som bringer tusenvis av friske barn til verden, for siden å forsvare partiets nådeløse og brutale ettbarnspolitikk.
Giftermålet hennes med en kunstner utgjør en utspekulert og ganske utrolig historie. Mannen lager leirskulpturer av babyer.
Romanen er delt opp i fire kapitler med et lite skuespill til slutt, et glimt fra Tantes siste år som fødselshjelper..
Mo Yan er en mester i å skape levende scener, der han plasserer folk som opptrer med overraskende frekkhet, tilstedeværelse og treffende replikker. Han viker heller ikke tilbake for det ubehagelige: sultende barn som gnager kull, groteske senaborter, drukning fremfor abort og frosker som biter ørene av folk.
Kort sagt: En ny, saftig kinesisk roman fra Mo Yans hånd.
«'Tittelen på boka, Frosker, kan stå som et bilde på livets mangfoldighet,' sier Mo, 'siden frosker har evne til å reprodusere seg raskt. En annen sammenheng finnes i det kinesiske språket, der ordet for frosk, wa, har samme uttale som navnet på den kinesiske mytologiske skikkelsen Nu Wa, som skapte mennesket.'» Global Times, 2010
Les et utdrag fra boka på UTDRAG-FANEN over omslaget

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205452459

EAN 9788205452459

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Kina

Jordmoren, Tante, er hovedpersonen i boken. Hun er både fantastisk og fanatisk, engel og djevel. I flere tiår tok hun imot tusenvis av barn, men da ettbarnspolitikken ble iverksatt, var hun nådeløs. Ulovlig gravide ble forfulgt, og fostre ble lovlig abortert.
Utrolig fascinerende historie om ritualer, overtro, sult, elendighet, kjærlighet, familiebånd og politikk. Forfatteren skriver saftig, levende, og humoristisk.

Han fikk Nobelprisen i 2012.

Hadde relativt store forventninger til dene boka. Nobel prisvinner og greier. Og, det er jo en del å glede seg over, det skal sies. Likevel gikk det dessverre slik, at etter noen sider, følte jeg den ene sida ble en kopi av den foregående. Ingen spenning egentlig og lite som egentlig overrasker.
Og slik ble de neste 400 sidene faktisk. Litt kjedelig, rett og slett. Kanskje det er meg det er noe galt med? Dette skulle jo liksom være "top of the line" nnen genren.

Jeg har lest en del bøker fra andre, adskillig mindre kjente kinesiske forfattere som f.eks. Amy Tan og Anchee Min, som i (mye) større grad har grepet meg, dratt meg inn i fortellingen og vekket mine sanser, min nyskjerrighet og empati.
Rød Asalea f.eksempel!

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

• "Den mørke veien" av Jian Ma
  • "Museum for betingelsesløs overgivelse" av Dubravka Ugresic