Den lange veien hjem

Piratforl. 2012 Innbundet

Boken er en skildring av forfatterens opplevelser under FN-tjeneste og problemene han fikk som følge av denne i årene etterpå. I korte beskrivende historier gjør forfatteren oss kjent med det som førte til diagnosen posttraumatisk stresslidelse. Boken er bygd opp i flere plan og vi får ta del i krigens grusomheter, behandlingen forfatteren gjennomgår og hans egne tanker om situasjonen. Boken inneholder også en psykologs faglige vurdering av lidelsen posttraumatisk stresslidelse.

Knut A. Braa er både forfatter og FN-veteran. Den lange veien hjem er hans fortelling om unggutten Knut fra Trondheim, som er i FN-tjeneste under krigen i Midtøsten og som aldri blir den samme igjen. Boken viser ikke nødvendigvis medaljens bakside, men skal historien om Norges bidrag i Nato- og FN-sammenheng skrives er også dette en del av virkeligheten. Hvem kunne ant? At skuddvekslingen, de minedrepte barna som vi alle opplevde, skulle komme igjen mange år senere? Komme igjen i form av søvnløshet, gråtetokter, angst og depresjoner. Og usikkerheten - kunne jeg gjort mer? Noe annet? De er mange av oss som bærer på slike tanker. Min fortelling er en beretning jeg tror mange av dere kunne skrevet. Derfor har jeg tatt meg den frihet å skrive den for dere. Knut A. Braa utga Den lange veien hjem først på eget forlag i 2001. Den skapte stor debatt i Forsvaret og er blitt en svært lest og referert bok blant soldater og veteraner. Denne oppdaterte utgaven inneholder et forord fra Lars Torvaldsen i veteranforeningen SIOPS, samt et nytt etterord av Knut A. Braa. Boken har også et tankevekkende kapittel om psykiske lidelser etter skadelige opplevelser, skrevet av nå avdøde psykolog Arnfinn T. Berg.

Forlag Piratforl.

Omtalt sted Libanon

Omtalt person Knut A. Braa

”Den lange veien hjem”, Knut A. Braa 16.11.12
Som FN-veteran med tjeneste i UNIFIL-styrkene i Libanon, var det med stor spenning jeg mottok denne boka. Den er skrevet av en med samme tittel, og som tjenestegjorde på samme sted to år før meg – en stor forskjell er at han opplevde saker og ting som gjorde at han dessverre utviklet Posttraumatisk stresslidelse. Jeg slapp unna med noen spennende døgn, litt lite søvn, noen skarpe oppdrag, litt stress, en gyllen brunfarge, lomma full av pæng og kofferten full av dyrt brennevin - men jeg tenkte at dette kunne vært meg og slukte boka rett inn på en kveld.
Knut går rett på sak og beskriver dramatiske og bestialske hendelser god selvopplevd måte med egne ord. Boka er fri for floskler og tillærte ord for å beskrive følelser og visuelle inntrykk. Etter å ha lest boka kan jeg ikke huske en eneste metafor – det gjør denne boka fantastisk realistisk. Knut forteller oss på usensurert måte hvordan stresset til en soldat bygger seg opp, hvilke teknikker en bevæpnet soldat kan og bør bruke for å roe stemninga når enn møter andre bevæpnede soldater med et annet flagg på brystet. Han skriver også godt om engstelsen som kan komme når man er ute på skarpt oppdrag sammen med overordnede som ikke besitter denne grunnleggende kompetansen for en fredsbevarende styrke. Boka veksler mellom livet i Saqi, som vi veteranene sier, og utdrag og refleksjoner mellom den traumatiserte soldaten og dens psykolog.
Hvis man skal være litt kritisk til språket, så kan man sikkert skrive noen ord om at her er ord og uttrykk som bare UNIFIL-soldater vil forstå. For meg var det en fin forsterkende effekt om at denne boka var direkte, åpen og direkte til meg.
En meget troverdig, sterk, gripende og viktig bok. Ikke bare for oss som har vært i fredens tjeneste, like mye for dem som lever eller har levd tett på en soldat som har vært i kamp, eller måtte ha forberedt seg for å gå i kamp – og med alle de soldatene Norge har sendt ut i ”Fredens tjeneste”, så er det ikke få. Vil samtidig anbefale alle unge gutter g jenter, med søsken og foresatte, som har lyst til en slik tjeneste å lese boka.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

• "Gjennom marg og bein" av Frøydis Alvær
  • "Dreamland.com" av Knut A. Braa