Den andre kvinnen

av (forfatter) og Thomas Bjørnseth (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Manhattan, høsttakkefesten, i 1945. Krigen var over og Eric Smythes selskap var i full sving. Alle hans fargerike venner fra Greenwich Village var der. Det var også hans søster Sara, en selvstendig og dyktig kvinne som var i ferd med å skape seg en ny tilværelse i storbyen. Da dukker en ubuden gjest opp. Jack Malone, en krigsreporter fra den amerikanske hæren. Han var nettopp kommet tilbake fra et Tyskland i ruiner, og hans oppfatning av verden var en annen enn de andre festdeltagernes. Denne tragiske kjærlighetshistorien følger søsknene Eric og Sara, og Jack Malone gjennom etterkrigstiden og McCarthys jakt på kommunister.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Det sies at en begravelse ikke er for den døde, men for dem som er igjen.
For vi gråter ikke bare for den avdøde. Vi gråter også for oss selv. For livets
brutale korthet. For dets stadig minskende betydning. For den måten vi snubler
oss gjennom tilværelsen på, lik turister uten kart, og velger feil vei på hvert eneste hjørne...

Bøker vi har lest i lesesirkelen. Første bok var i mai 2009.