De fire siste ting

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Innbundet

Marerittet starter når lille Lucy Appleyard kidnappes fra dagmammaen sin uten å etterlate seg et eneste spor. Etter en stund gjør politiet flere grusomme funn på kirkegårder og andre plasser med religiøs betydning. Foreldrene til Lucy, en kvinnelig prest og en politibetjent gjør alt som står i deres makt for å forhindre at Lucy ender som et nytt offer. Dette er den første frittstående boken i Roth-trilogien om familiene Appleyard og Byfield.

En iskald vinterdag blir lille Lucy Appleyard kidnappet fra dagmammaen sin, og marerittet er i gang. Det er som om barnet har forsvunnet i løse luften uten å etterlate seg noen tegn på hvor hun kan befinne seg - inntil politiet gjør et grusomt funn på en av Londons kirkegårder. Det dukker etter hvert opp flere groteske funn - alle på steder med religiøs betydning. Er dette offergaver, og hva symboliserer de? Lucys foreldre, en kvinnelig prest og en politibetjent som er i ferd med å falle i unåde på jobben, innleder en innbitt kamp for å forhindre at lille Lucy skal bli det neste offeret. Hvordan kan de ha håp om å stanse de onde kreftene som samler seg rundt deres uskyldige datter? De fire siste ting er den første romanen i Andrew Taylors Roth-trilogi. Roth-bøkene er tre psykologiske thrillere som avdekker lag for lag i en psykopats historie. Bøkene kan leses frittstående. Oversatt av Kari og Kjell Risvik, MNO

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241904653

EAN 9788241904653

Genre Thrillere

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted London

Denne var helt forferdelig spennende. I denne historien, hvor selve handlingen er en typisk krim, følger vi vekselvis mor til det kidnappede barnet, òg kidnapperen (istedenfor å følge historien utenfra gjennom en etterforsker) - dette gjør at historien blir svært intens og jeg har vanskeligheter med å legge den fra meg før siste side. Hver gang et kapittel er slutt, er jeg lei meg for å måtte ta pause fra personen jeg følger, men føler nøyaktig det samme neste gang et kapittel tar slutt.

Én av grunnene til at jeg lånte denne boken på biblioteket, var at den var starten på en trilogi, og jeg dermed, hvis jeg likte boken, ville være glad for at det fantes noe mer i samme dur. Jeg skulle egentlig ikke til biblioteket før fredag, men snøværet og reiseveien er ikke noe hinder for at jeg legger ut på vandring lenge før.

Leseliste.

• "De dødes måned" av Andrew Taylor
  • "Drømmeren" av Peter James
  • "Adventsdrapene - roman" av Alastair Gunn
  • "Mannen som smilte" av Joseph Knox
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow