DDR

landet som bare ble borte

Libretto forl. 2009 Heftet

Forfatteren studerte og arbeidet som iscenesetter ved østtyske teatre fra 1967 og fremover. I denne boken forteller han om sine opplevelser der. Han deler sine inntrykk av mennesker og landet, på godt og vondt. Han forteller også om mennesker som kom til å stå ham nær, og om noen utvalgte skjebner i skyggen av Muren.

I den kalde krigens dager oppholdt den norske iscenesetteren og senere forfatteren og oversetteren Per E. Fosser seg til sammen rundt åtte år i landet som kalte seg Deutsche Demokratische Republik. Det lå ikke noe politisk valg bak dette, men derimot et kulturelt: Det var ved scener som Komische Oper i Berlin og Deutsches Nationaltheater i Weimar at han fant det kunstneriske engasjementet og den levende teaterkunsten han savnet i landene i vest. Dette gav Fosser en innsikt i livet i "Bonde- og arbeiderstaten" som få andre nordmenn kan vise til. I denne boken forteller han om et system som i utgangspunktet var idealistisk, men som råtnet opp innenfra til det til slutt ikke kunne reddes. Dette er ikke en bok om storpolitikk. Derimot er det en personlig bok om mennesker forfatteren møtte bak Muren, om hvordan de tilpasset seg og overlevde et system som for oss virket umenneskelig, og om dere skjebner etter Murens fall for 20 år siden. Slik blir denne boken et annerledes supplement til alle de andre skildringene av den dramatiske tiden som i disse dager blir markert på så mange måter over hele Europa.

Forlag Libretto forl.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788278861981

EAN 9788278861981

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Øst-Tyskland

Totalitære regimer avler totalitære holdninger, og dessuten angst, og slik angst avspeiler seg i menneskenes måte å forholde seg til hverandre på. Det gjelder for alle kommunikasjonsformer, ikke minst språket.

En måte å unngå arbeidsløshet på i planøkonomiens DDR, var å ansette arbeidskraft til overflødig arbeid. Kassabetjeningen i supermarkedene besto gjerne av hele tre funksjonærer: en til å ta imot varene, en til å slå beløpene inn i kassaregisteret og endelig,- en til å pakke varene i hva kundene måtte ha med seg til formålet.

Var det en " Skammens mur " ?. Ja, når man skyter på og dreper mennesker som forsøker å komme seg over den, så er det en skam. En skamplett på historien til et land som kalte seg demokratisk. Dette er udiskutabelt, og gjør det let å forstå euforien på begge sider da Muren endelig falt.

• "Slik jeg ser det nå" av Haakon Lie
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges - roman" av Kyrre Andreassen
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Gift" av Alexander L. Kielland
  • "Norsk litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum