Dannelse

tenkning, modning, refleksjon

nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning

av (redaktør) og Gorana Ognjenovic (redaktør).

Dreyers forlag 2011 Innbundet

Tema for denne boka er akademisk allmenndannelse og modning, og universitetets rollle i å skape en kunnskapsfundert demokratisk kultur. Bidragsyterne debatterer hvordan man kan kombinere det beste fra de siste utdanningsreformene med en ny gjennomtenkning av hva høyere utdanning i Norge bør være. Med bidrag av blant andre Karsten Alnæs, Kristin Clemet, Thomas Hylland Eriksen og Lars Gule. Har litteraturlister.

Nordiske perspektiver på allmenndannelsens betydning i høyere utdanning. Gir begrepet dannelse eller mer presist intellektuell allmenndannelse og modning mening i dagens virkelighet? Bør vi gi dannelsesbegrepet en renessanse? Bidragsyterne i boka er invitert med tanke på å belyse et sammensatt tema fra mange faglige synsvinkler. I Dannelse debatteres det hvordan man kan kombinere det beste i de siste års utdanningsreformer med en fornyet gjennomtenkning av hva høyere utdanning i Norge burde være. Inneholder artikler fra de fleste akademiske fag og flere profesjoner.

Forlag Dreyers forlag

Språk Bokmål Flerspråklig Svensk

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Om religion" av David Hume
  • "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Levende latin" av Ebbe Vilborg
  • "Vitenskapen og fornuften - forsøk på en orientering" av Georg Henrik von Wright
  • "Hva er mennesket? - antropologi i pragmatisk perspektiv" av Immanuel Kant
  • "Filosofenes verden - 34 store filosofer i hverdag og tenkning" av Wilhelm Weischedel
  • "Antikkleksikon" av Jon W. Iddeng
  • "Heidegger - en innføring i hans filosofi" av Guttorm Fløistad