Vitenskapen og fornuften

forsøk på en orientering

av (forfatter) og Unn Falkeid (forfatter).

Bokklubben 2009 Innbundet

Von Wright hevder her at vitenskapen er på vei mot et nytt verdensbilde, og stiller spørsmål ved om industrisamfunnet er det beste for menneskeheten.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2009

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Det er mulig at komplikasjonene i det industrielle og teknifiserte samfunnet er så store at demokratisk deltakelse i de offentlige beslutningsprosesser i lengeden utvikle seg til en tom formalitet av enten tilslutning til eller protest mot ubegripelige alternativer. Den individuelle friheten innskrenkes slik at man enten fromt finner seg i "omstendighetenes krav" eller får utløp for sitt selvhevdelsesbehov gjennom ansvarsløse handlinger som sabotasje eller terrorisme.

En gang vil med sikkerhet menneskearten opphøre å eksistere. Om det skjer om noen hundre tusen år eller om bare et par århundrer, er i et kosmisk perspektiv fullstendig likegyldig. Når en tenker over hvor mange arter menneskene selv har gjort kål på, kan en slik nemesis fra naturens side kanskje virke rettferdig.

Med disse motsigelsene og vanskelighetene for øye er det vanskelig å tro på en fornuftig og planmessig løsning av menneskehetens dilemma. Det er fristende å resignere og la alt gå sin gang som hittil. Jeg tror at en slik resignasjon overfor skjebnen allerede er skjedd i menneskenes hjerter, skjønt munnene fortsetter å bekjenne et håp.

• "De to kilder til moral og religion" av Henri Bergson
  • "Syv teorier om menneskets natur" av Leslie Stevenson
  • "Å forstå si samtid - essay" av Georg Henrik von Wright
  • "Myten om fremskrittet - tanker 1987-1992, med en intellektuell selvbiografi" av Georg Henrik von Wright
  • "Om pliktene" av Marcus Tullius Cicero
  • "Dialog over de store to verdenssystemer - det ptolemeiske og det kopernikanske" av Galileo Galilei
  • "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet
  • "Den narsissistiske kultur" av Christopher Lasch
  • "Teologisk håndbok" av Thomas Aquinas
  • "Om menneskets estetiske oppdragelse i en rekke brev" av Friedrich von Schiller
  • "Essays - tredje bok" av Michel de Montaigne
  • "20 politiske filosofer" av Gunnar Fredriksson