Å forstå si samtid

essay

Samlaget 1996 Heftet

I denne boka spør Wright kvar mennesket står i dag, korleis vi er komne hit, og kor vegen fører oss, ut frå ei mengde perspektiv, henta frå den europeiske idehistoria og mennesker som representerer denne.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 1996

von Wright var en finsk filosof ved Universitetet i Cambridge som dessuten var en disippel av Ludwig Wittgenstein. Nok til å skremme de fleste lesere skulle jeg tro. Men Å forstå sin samtid er forholdsvis lettlest. Med denne tittelen venter en jo å finne relativt nye artikler, men forholdet er at de tre hovedbidragene alle er skrevet på slutten av 1940-tallet. Likevel fant jeg artikkelen om Dostojevskis syn på mennesket, nasjonen og religionen svært så interessevekkende Selv om jeg kjenner noen av romanene som von Wright omtaler på forhånd, synes jeg han tar dem for seg på en engasjerene måte uten bruk av akademiske gloser, På slutten av boka finnes en kort artikkel fra 1993 om verdens framtid. Hans forslag er tildels lite gjennomførbare. For å redde miljøet må vi alle kutte i lønn og arbeidstid. Vel så interessante er hans forventninger til at Russland igjen vil markere seg som en superstormakt, eventuelt samtidig med handelsmakten Kina. Godt gjort i en spådom fra 1993 ...

Tiltak som har til føremål, som det heiter, å stimulera økonomien, auka veksten, avskaffa handelshindringar og styrka dei innenlandske bedriftenes internasjonale konkurranseevne, er ikke den rette måten å bekjempe arbeidsløysa på. På lengre sikt gjer dei produksjonskrisa verre - og aukar dermed arbeidsløysa. Baksmellen etter et tilfeldig oppsving blir meir smertefull for kvar gang.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Syv teorier om menneskets natur" av Leslie Stevenson
  • "Schopenhauer" av Gunnar Fredriksson
  • "Det femte monarki og andre essay" av Jon Hellesnes
  • "Einstein - en biografi" av Jürgen Neffe
  • "Vitenskapen og fornuften - forsøk på en orientering" av Georg Henrik von Wright
  • "Tre florentinarar - essay og artiklar om religion, kultur og samfunn" av Arnfinn Haram
  • "Sokrates og sjøpungen - flukten fra kunnskapen" av Bjørn Vassnes
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "Da jorden stod stille - Galileo Galilei og hans tid" av Atle Næss
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet