Levende latin

av (forfatter) og Bjarte Kaldhol (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Boka inneholder sitater og uttrykk på latin med norsk oversettelse og forklaring på hvordan de er oppstått, hvem de skriver seg fra o.l. Det er også tatt med eksempler på dagliglivets uttrykk, morsomme sitater og konstruksjoner fra vår egen tid.

«Navigare necesse est», «cogito, ergo sum», «amor vincit omnia». Det finnes overraskende mange latinske sitater og fyndord som fortsatt brukes.
Denne boken inneholder en mengde sitater og uttrykk på latin. I tillegg til at de er oversatt til norsk, gir boken en kort forklaring på hvordan de er oppstått, hvem de skriver seg fra med mer. Det er også tatt med en del eksempler på dagligdagse uttrykk som hilsener og lignende, og som kuriosa noen konstruksjoner fra vår egen tid - Finlands radio har for eksempel nyhetssendinger på latin, og pavens rundskriv, encyklikaer, skrives fortsatt på latin. Boken er organisert etter emner og med gode registre slik at det skal være lett å finne fram også for dem som på forhånd ikke har noen kjennskap til latin.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203232183

EAN 9788203232183

Språk Bokmål Flerspråklig Latin

vær ikke redd om det går langsomt fremover. vær bare redd for å stå på stedet hvil.

verden vil bedras så la den bare bli bedradd side133

• "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet
  • "Antikkens guder og helter" av Nanna Lindefjeld-Hauge
  • "Ord av Ibsen" av Henrik Ibsen
  • "Frans av Assisi" av Tarald Rasmussen
  • "Himmelrommet - astronomi for alle" av David H. Levy
  • "Hva er da et menneske? - tekster til tro og tanke" av Gunnar Stålsett
  • "Østkirken - skrifter fra bysantinsk og ortodoks kristendom" av Christine Amadou
  • "Jødiske skrifter" av Bente Groth
  • "Fuglenes forsamling" av Farid al-Din Attar