Jo visst kan du gresk og latin!

Pax 2010 Innbundet

Forfatteren viser i denne boken hvordan vi enkelt kan kjenne igjen og forstå en lang rekke ord som stammer fra de klassiske språkene. Slike ord er det flust av i norsk, som i de fleste andre europeiske språk. Hun viser deg språklige sammenhenger, og streifer også innom gresk og romersk historie, filosofi og diktekunst. Boken inneholder også en grammatikalsk førstehjelp. Har litteraturliste, saks- og navneregister og ordliste.

Bokas tittel lover selvfølgelig mer enn den kan holde. Likevel vil du finne ut at du kan mye mer gresk og latin enn du ante på forhånd. Forfatteren viser hvordan vi enkelt kan kjenne igjen og forstå en lang rekke ord som stammer fra gresk og latin. Slike ord er det flust av i norsk, som i de fleste andre europeiske språk. Boka viser deg sammenhenger der man ikke skulle tro de fantes: mellom møbel og mobbe og mellom rektor og traktor. Forfatteren gir oss også små streiftog i gresk og romersk historie, filosofi og diktekunst. Slik får vi den kulturhistoriske bakgrunnen for hvordan gresk og latin kunne få slik utbredelse og innflytelse.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2010

Denne boktitttelen kan sjølvsagt ikkje halda alt det han lovar. Likevel var det å lesa denne boka litt av ein sjølvtillitsboost – eg kunne verkeleg langt meir enn eg ante! Ei fantastisk oppvisning i verdien av å systematisera kunnskap.

Artig og interessant om antikkens språklige arv. Roggen benytter seg både av anekdoter og sin dype kunnskap til å gjøre boken spennende. Det kan bli litt heftig skjemabruk innimellom.

• "Latinen lenge leve! - sitater og bevingede ord" av Vibeke Roggen
  • "Mytologi - myter fra hele verden" av Roy Willis
  • "Haiku - 200 norske versjonar" av Paal-Helge Haugen
  • "Noaidier - historier om samiske sjamaner" av Brita Pollan
  • "De indoeuropeiske språkenes historie - et tre med mange grener" av Ola Wikander
  • "Judasevangeliet - fra Codex Tchacos" av Rudolphe Kasser
  • "Den store sitatboken - nær 11000 sitater, aforismer, ordspråk og bevingede ord" av Jørn Roeim
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren