Brummordboken

en fullstendig veiviser til alle ord og uttrykk som Brumm og de andre dyrene i skogen bruker

av (forfatter) og Ernest H. Shepard (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Ole Brumm og vennene hans i Hundremeterskogen har et stort ordforråd, og disse ordene og uttrykkene er nå for første gang samlet i en ordbok. Hvert oppslag har en definisjon og et sitat fra teksten det stammer fra i tillegg til henvisning til hvilken bok utdraget er hentet fra, og referanser til beslektede ord.

Nå er det Brumm-tid! Denne boken er like morsom som Ole Brumms sitatbok - og like uunnværlig. Dette er en viktig gavebok for alle som er glade i den filosofiske vesle bjørnen. Som sitatboken er den en ypperlig kilde for folk som skal holde tale, men er ellers til forlystelse for alle! Ordboken er en fullstendig «Veiviser til alle Ord og Uttrykk» som Brumm og de andre Dyrene i Skogen bruker, samlet og ordnet alfabetisk med referanser, kryssreferanser, henvisninger, sitater m.m. Slår du opp på Smule-i-halsen-hoste, finner du dette substantivet forklart med følgende tekst: «Den slags kroppslig eller medisinsk problem som du ikke forteller om fordi alle andre gjør sånt nummer av det, særlig når du helst vil komme i gang og få gjort saker og ting.» Ordboken er illustrert med tegninger av Ernest H. Shepard.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997

Svømmedyr, substantiv: De dyrene som klarer å holde hodet over vannet mens de faktisk er i det. Men Tigergutt klamret seg til grenen og sa til seg selv: "Det er greit nok for Hoppedyr, slike som kenguer, men det er noe helt annet for Svømmedyr, sånne som tigergutter". Og i ånden så han seg selv flyte på ryggen nedover en elv eller seile fra den ene øya til den neste, og han kjente på seg at det virkelig måtte være livet for en tigergutt.

Tiddeli Bom, onomatopoietisk substantiv: Den lyden som snøfnuggene lager når de treffer bakken etter å ha falt fem millioner meter.

• "De beste blant oss - roman" av Helene Uri
  • "Fakta om Finland" av Erlend Loe