Bortenfor stjernen

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Sofia vokser opp i Betlehem på Jesu tid, og stjerna som lyste julenatta, følger henne heile livet med sitt spesielle lys. Hun har særlige evner, og skjebnen fører henne fra Betlehem, via Alexandria til Rom. Hun blir romersk statsborger, og fører en utrettelig kamp mot slaveriet. Dette fører til at hun blir ensom og isolert, men hun oppgir aldri håpet om å møte den mannen hun så i en drøm da hun var ung jente.

En historisk roman om en usedvanlig, ung kvinnes dramatiske liv på Jesu tid. Hyrdedatteren Sofia vokser opp i Betlehem på Jesu tid, og stjernen som lyste julenatten, følger henne hele tiden med sitt spesielle lys. Hun har særlige evner, og er dessuten både vakker og klok. Skjebnen fører henne fra Betlehem via Alexandria til Roma, der hun går til kamp mot slaveriet. Hun må imidlertid betale for sitt mot og sin aldri sviktende menneskekjærlighet med ensomhet og isolasjon. Til tross for omgivelsenes hån gir hun ikke etter. Og hun mister aldri håpet om en gang å møte den mannen som hun som ung jente så i en drøm. Bortenfor stjernen er en innsiktsfull og dramatisk roman, der forfatteren bruker sine inngående historiske kunnskaper til å levendegjøre landskaper og miljøer.Bortenfor stjernen er Elisabet Nemerts debut som romanforfatter.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205314030

EAN 9788205314030

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Israel Romerriket

De første 300 sidene var fantastisk bra. Medrivende, godt skrevet, med historisk sus. De siste 100 ble kanskje litt mye forutsigbar kjærlighetshistorie, men fortsatt bra. Pga de første 300, en sjelden sekser! :-)

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

• "Kall meg Rosa Parks" av Åsa Lantz
  • "Byen ved elven" av Pat Conroy
  • "Fyrvokterens kone" av Karen Viggers
  • "Frihetens vinder" av Lois Leveen
  • "Nysgjerrigper" av Belinda Bauer
  • "Savner deg" av Harlan Coben
  • "Det gyldne snitt - kriminalroman" av Pernille Rygg
  • "Da gråter englene - historien om en ung kvinne som blir utstøtt av Jehovas vitner" av Marianne
  • "Ormens år" av Knut Faldbakken
  • "Ildbarnet" av S.K. Tremayne