Blodmåne

Vigmostad Bjørke 2023 Innbundet

En iskald januardag sjekker Benni, Sarah og Vanja inn på nedsnødde Overblikk Høyfjellshotell, klare for en helg på luksusspa. Det viser seg at det isolerte hotellet er tomt, og det er bare i vaktmesterboligen det er liv. Der venter Anne spent på de tre gjestene. Men hvorfor oppfører vaktmesteren seg så merkelig? Hvorfor forlot den forrige eieren plutselig hotellet? Og hvorfor føler Vanja at det er noen som holder øye med dem? Blodmåne er en uhyggelig grøsser for ungdom av spenningsmesteren Tor Arve Røssland.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788241960130

EAN 9788241960130

Genre Grøssere

Trygt hotell?

Spesiell vinterhelg
Venninnene Benni, Sarah og Vanja tilbringer en helg i et høyfjellshotell som faren til Benni har kjøpt. Hotellet er tomt og det er heller ingen ansatte der, så jentene må klare seg selv alene og isolert denne januarhelga sammen. De er dog ikke helt alene da det er folk i vaktmesterboligen, der vaktmesteren som er kvinne bor sammen med datteren Anne. Faren døde i en drukningsulykke for tolv år siden, og Anne føler seg ofte ensom, spesielt siden moren hennes er svært streng og dagene deres består av som regel religion og hardt arbeid. Anne liker jenter og da hun oppdager de nye gjestene på hotellet, synes hun at den ene er svært pen.

Blodmåne av Tor Arve Røssland ble utgitt i 2023 og han er kjent for sine grøssere for både barn og ungdom. Denne byr på noen gode stunder, men Blodmåne er ikke hans sterkeste. Likte at handligen var lagt isolert til og det kalde været, men resten ble veldig typisk, men så er jo boka tross alt rettet mot en yngre målgruppe.

Forholdet mellom moren og Anne var mest spennende å lese om enn selve venninnegjengen, som ble vel typiske. Så hadde ikke hatt noe i mot å lese mer om Anne og moren hennes som har et gammeldags syn på ting, spesielt moren hennes. Å lese om selve jentegjengen ble noe masete og slitsom, for noen av dem var et hakk stereotypiske.

King inspirert
Røssland er god på å beskrive ensomheten og isolasjonen. Det å føle seg langt unna resten av verden, hverdagen. Men resten av handlingen tar seg aldri opp, selv om potensialet var der. Det er som man sitter og venter på noe mens man leser, men så skjer det aldri. Det manglet det lille ekstra. Men morsomt at han er inspirert av to bøker av Stephen King. Carrie og The Shining. Carrie på grunn av mor og datter forholdet. Legg også merke til hotellnavnet som minner veldig mye om The Shining.

Boka ble fort forusigbar for min del og mulig for oss som er godt voksne, men boka kan være småspennende for unge lesere nå som det nærmer seg Halloween, og som er nysgjerrig på denne sjangeren. Eller ungdom som er for gamle til å være med på knask eller knep runden. Skjønner ikke at det heter knask eller knep på norsk, da det er omvendt på engelsk. Men det er en annen sak ...

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Det er bare ingen ting som gjør at jeg blir interessert i eller tror på noen av personene. Da blir det heller ingen spenning eller frykt som jeg tror grøssere skal utløse. Angrer på at jeg brukte tid på å lese den.

• "Leo er en hund" av Arne Svingen
  • "Hjertets hemmeligheter" av Béka