Bleak house

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Romanen handler om tre unge mennesker som møtes for første gang hos lordkansleren i Chancery overrett. De er de siste ofre i rettssaken mellom Jarndyce og Jarndyce, en sak som har pågått i årevis, og som er i ferd med å knuse de involverte økonomisk, mentalt og moralsk. Samtidig som rettssaken pågår, utfolder det seg andre mer dramatiske hendelser som blant annet involverer hjertesorg, forsvunne barn, utpressing og mord.

"Bleak House", et av Viktoriatidens virkelige mesterverk og en av verdenslitteraturens mektigste byromaner. Charles Dickens er rett og slett en mester når det gjelder å skape en perfekt blanding av komedie og sosial satire. "Bleak House" inneholder mysterier, tragedie, mord, tilgivelse og svært utholdende kjærlighet. Romanen er nå nyoversatt i anledning 200-årsjubileet. "Bleak House" er kjent for å være en av Dickens' mest ambisiøse bøker. Den er hans niende roman og ble utgitt som en føljetong i tjue deler mellom mars 1852 og september 1853. Hans sterke kritikk av sider i rettssystemet førte faktisk til at dette delvis ble endret i 1870.

ISBN13 9788203214707

EAN 9788203214707

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted London

Omfattende og spennende med mange minneverdige karakterer. Nesten litt dor mange til tider. Syns dessverre jeg-fortelleren blir lite interessant i all sin naivitet.

Jarndyce mot Jarndyce maler videre. Dette fugleskremselet av en rettssak er med tiden blitt så innfløkt at det ikke er en levende sjel som vet hva den går ut på.

Sjøen har ingen respekt for betydningsfulle personer, og skalter og valter med dem så vel som med småkårsfolk.

Kanskje er det hans henrykte takknemlighet mot hans egen gode kone som har fått ham til å omtale det kvinnelige kjønn som substantivet Godhet.

Saken sover ikke; vi vekker den, vi lufter den, vi går tur med den.

Mrs. Rouncewell er av en slik oppfatning fordi hun mener at en så gammel og fremstående familie har rett til å ha et spøkelse. Hun betrakter et spøkelse som et av overklassens privilegier, .....

Er så heldig å ha i bokhylla mi 12 stk bøker av Charles Dickens. Dei er i brunt "skinn", med dekorasjon i "gull" - og arka er gulna av alder. Utgivne av Dreyers forlag i 1969. Har lese dei fleire gonger. Dette er bøker vi har sett stor pris på. I tillegg har eg to bøker av nyare dato.

• "Min venn, Alice" av Mally Marlene
  • "Ravnen" av Lionel Davidson
  • "Demoner - besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen" av Asbjørn Dyrendal
  • "A tale of two cities" av Charles Dickens
  • "Hjertet gir seg ikke" av Margaret Atwood