Bjørneboes beste

Gyldendal-årene

Gyldendal 2005 Innbundet

Frihetens øyeblikk: En middelaldrende rettstjener i en alpeby tar sitt vagabondliv opp til analyse. Om menneskets kår i en ulvetid, om vår omgang med sannheten og løgnen, om det ondes og humanitetens problem. Boken er den første i trilogien Bestialitetens historie. Haiene: En sjøroman som også er en myte om vårt eget århundre. Bokas beretter er annenstyrmann Peder Jensen om bord i barken Neptun, som seiler ut fra Manila i 1899. Skildringen av den stormfulle ferden over havet med haiene i kjølvannet blir en beretning om ondskap og grusomhet og ukjente underverdener i menneskesinnet. Hertug Hans: Historisk stoff fra inkvisisjonen og tsar Ivan den fryktliges tid er rammen rundt beretningen om den danske hertugen og kongebroren Hans. Dikt i utvalg er tidligere utgitt under tittelen Og jeg som skulle være som en pil! Utvalget har Samlede dikt (1977) som tekstgrunnlag. Første avdeling inneholder dikt fra Dikt (1951), Ariadne (1953) og Den store byen (1958). Andre avdeling inneholder udaterte og upubliserte dikt fra samme periode. Tredje avdeling inneholder tekster fra Til lykke med dagen (1965) og Fugleelskeren (1966). Til slutt kommer dikt som Bjørneboe publiserte i aviser og tidsskrifter i 1950- og 1960-årene. Boka inneholder også noen andre tekster av Bjørneboe.

Frihetens øyeblikk (1966) var Bjørneboes gjennombruddsroman. Den er en frittstående innledning til trilogien om det ondes problem . «Bestialitetens historie».Hertug Hans skrev Bjørneboe tidlig. Kortromanen ble refusert av flere forlag, men fortjent hentet fram og utgitt i 1972. Haiene var derimot det siste fullstendige litterære arbeidet fra hans hånd, en dramatisk sjøroman som i 1974 ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Også Bjørneboes dikt er høyt verdsatt av lesere i flere generasjoner. Her foreligger utvalget Og jeg som skulle være som en pil! Til slutt i boka følger overraskende «bonustekster», samt en biografisk oversikt over viktige hendelser og utgivelser i Jens Bjørneboes liv.I serien «Forfatternes beste» er de essensielle verkene i viktige forfatterskap samlet. Her får du bare de beste bøkene, forfatternes ess, i ett bind. Flere bøker til prisen av én. Obligatorisk litteratur for enhver bokhylle.

Utgivelsesår 2005

• "Hva er det som fins i skogen barn? - roman" av Beate Grimsrud
  • "Kapitalen - Første bok" av Karl Marx
  • "Født til frihet - en biografi om Jens Bjørneboe" av Tore Rem
  • "Villmarksboka - utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk" av Lars Monsen
  • "Spillet - en inntrengende analyse av sjekkeartistenes hemmelige fellesskap" av Neil Strauss
  • "Politi og anarki" av Jens Bjørneboe
  • "Musikantenes uttog" av Per Olov Enquist