Hva er det som fins i skogen barn?

Cappelen 2002 Innbundet

Nittenårige Jon er forsvunnet i fjellet og Lydia og Anders deltar i en leteaksjon etter sin bror. Tilbakeblikk til barndommen, tanker, fantasier, eventyr og drøm veves sammen i en dramatisk tekst, hvor tiden svinner i takt med håpet om å finne Jon i livet. Boka er en frittstående fortsettelse av Å smyge forbi en øks.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788202223052

EAN 9788202223052

Oppsiktsvekkende møte med en for meg ny forfatter. Boken ble bedre og bedre. Forfatteren hadde en sikker måte å drive handlingen fram på, gjøre den spenningsladet hele tiden både på det ytre og det menneskelige indre plan. Søskenkjærlighet og det som hører med, misunnelse , forskjellige interesser, talenter osv. Tilbakeblikk på fortiden i det "riktige" øyeblikk" ikke bare innen familien, men også dens relasjon til bygden der handlingen finner sted. Spenningen og forutsigbarheten holdes ved like helt til en slutt som for meg var oppsiktsvekkende. Oppsiktsvekkende nok til å kalle boken en spenningsroman, dog aldri en kriminalbok. Politiet er involvert fra første side uten at den kan kalles en politiroman heller. Kort sagt : Noe for seg selv.
En forfatter jeg straks vil gripe fatt i dersom en ny bok av henne skulle finnes på min vei. En god leseopplevelse hvor også naturen får sin beskrivelse, uten at den blir påfallende uten å være svært så nødvendige "kulisser". Språket flyter lett og særlig dialogene blir troverdige ført i tidens ånd og stil. Takk til forfatteren og til den som hadde "kassert" et tilsynelatende nytt og ulest eksemplar i en" igjen-bruks forretning" .

syns boka er kjedelig

– Nå må du prøve alle følelser, slik at du senere kan forstå andre enn deg selv. I tilfelle du er en sånn som ikke blir ensom, så må du ha vært det som ung for å kunne bli en riktig voksen. En moden voksen, det teller, skjønner du? Å vere ung, er å være en prøvekolleksjon.

Visste man ikke bedre kunne man tro at dette landet var helt tomt. Det er bare spor etter mennesker. En bjørkeallé som noen plantet her en gang. En vei, en sving som er blitt rettet ut,
en haug med skrot , en port på gløtt.
Et landskap fullt av gjemmesteder.
Et tømmerhus i håpets farge."

Det begynte med det Gud kaller det store smellet. Gud var ikke der selv akkurat da. Men da han kom tilbake igjen, forstod han straks hva som hadde skjedd og begynte å skape. Det var tiden som hadde kommet. Tidligere hadde alt bare hvilt i seg selv. Men nå stod tiden der og banket på døren. For tid det er utilfredsstillelse. Tid er bevegelse . Utilfredsstillelse pluss bevegelse er...forutsetning for forandring. Selvfølgelig, slik må Gud ha tenkt og begynt å planlegge for enorme forandringer i tiden. Alt ble utvidet, fløt fra hverandre og Gud følte det som en varm vind som kilte ham under kjortelen. "

Dette er bøker jeg synes du med fordel kan holde deg langt unna. Bøkene er skikkelig kjipe ut i fra mitt synspunkt. Fagbøkene i lista har jeg fått lite eller ingenting ut av og mener NTNUs forelesere kunne valgt bedre pensum i de ulike fagene de tilhører.

• "Kometenes øyeblikk" av Odd W. Surén
  • "Banjoland - noveller" av Jon Øystein Flink