Billy Budd, sjømann

en innsidefortelling

av (forfatter) og F.J. Riopelle (oversetter).

Bokvennen 2014 Innbundet

1797. Den franske revolusjonen har forårsaket en voldelig brytningstid i hele Europa. Som konservativ stormakt har England et umettelig behov for soldater, og tjueen år gamle Billy Budd tvangsverves som fortoppsgast på et krigsskip i den britiske middelhavsflåten. Hans karisma gjør ham populær blant gastene, men våpenmesteren Claggart tar av mystiske grunner anstøt av ham, og anklager ham for å konspirere mot befalet. Spithead og Nore-mytteriene har gjort britiske offiserer, deriblant kommandør Vere på H.M.S. Bellipotent, smertelig klare over at også eget mannskap kan utgjøre en trussel mot gamle autoriteter.
Herman Melvilles siste gåtefulle og dramatiske fortelling ble funnet blant hans etterlatte papirer, og bidro til at den store forfatteren av Moby Dick ble omfavnet av moderne lesere. Thomas Mann kalte Billy Budd, sjømann "
"den vakreste historien i verden"
". Albert Camus kalte den "
"en plettfri historie vi kan vurdere på linje med visse greske tragedier"
".

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1970-1979

Går plikten foran samvittigheten til sjøs?

Grunnfortellingen i denne korte romanen er beinhard og mekanisk som i en historie av Kafka. Sjømannen Billy Budd møter sin tragiske skjebne fordi datidens «system» krever det. Det som gjør denne boka spennende er de psykologisk dyptborende portrettene som Melville tegner av kommandøren Vere på krigsskipet «Bellipotents», underoffiseren Claggart og «Baby» Budd. Claggart tjener som en slu politispion med Budd som det naive, uforstående offeret for renkespillet hans. Vere har rollen som den reflekterte humanist som i en krigslignende situasjon må ta en brutal avgjørelse. Men er egentlig situasjonen så kritisk? Kunne kommandøren tatt andre valg? Melville svarer ikke klart på disse avgjørende, moralske spørsmålene.

Oversetteren har føyd til et litteraturvitenskapelig etterord. Denne versjonen av Billy Budd er litt lengre enn den første oversettelsen til norsk som ble utgitt på Saga forlag i Bergen 1949 med forord av Alf Larsen. Den eldre utgaven har interessant nok undertittelen: «Fortoppsgast på H.M.S. "Indomitable"».

Før dampskipenes tid, eller oftere da enn nå, ville en som vandret langs kaiene på en hvilken som helst betydelig havn av og til bli oppmerksom på en gjeng solbrune sjømenn, orlogsgaster eller festantriukne handelsseilere på landlov. I noen tilfeller ville de flankere, eller som livvakter praktisk talt omringe, en suveren figur av deres egen stand som beveget seg sammen med dem som Aldebaran blant de mer lyssvake stjernene i sitt stjernebilde. Denne lysende skikkelsen var “den staute sjømann” fra militær- så vel som handelsflåtens mindre prosaiske tid. Uten synlige spor av innbilskhet, snarere med den uaffekterte ledigheten som kjennetegner en som er kongelig av natur, så han ut til å finne seg i den spontane hyllesten fra skipskameratene.

• "Fortellinger fra Odessa" av Isaak Babel
  • "Hvis dette er et menneske" av Primo Levi