En fri agent

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202635138

EAN 9788202635138

Genre Agenter og spioner Krim

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted London

Nat er agent i den britiske etterretningstjenesten. Han er som veteran å regne, og nå da han nærmer seg 50, ser det ut til at eventyret er over. Til sin overraskelse, har byrået en siste sak til ham. Med i teamet hans er Florence, som er på jakt etter en russisk oligark. Så og si samtidig, blir Nat oppsøkt av en ung mann i klubben sin. Nat er klubbens ubestridte singelmester i badminton. Ed, som den unge mannen heter, higer etter å spille med Nat, og etter mange utsettelser starter kampene dem imellom. Ed er en særing, og veldig rett på sak. Han hater president Trump, Brexit, og jobben. Etter som ting utvikler seg, må Nat ut i felten igjen med både Ed og Florence.
Er snart halvveis, og det er faktisk ganske kjedelig. Trodde dette var en spionthriller med spenning og fart, men så langt er ikke det tilfelle. Det er også vanskelig å se noen sammenheng. Den tok seg opp helt mot slutten, men det er ikke nok.

• "Duenes tunnel - historier fra mitt liv" av John Le Carré
  • "Clinch" av Martin Holmén
  • "Spionenes arv" av John Le Carré
  • "Norbritannia - en reise i det norske Storbritannia" av Gry Blekastad Almås
  • "Håpet - 1787-1825" av Mich Vraa
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson