Bergskatt

Aschehoug 2005 Heftet

Boka skildrer gruvesamfunnet på Løkken gjennom 350 år, som igjen var utgangspunktet for storkonsernet Orkla. Vi treffer den stedbundne bonden, som er skeptisk til alt som er ukjent, grådige partisipanter og direktører som driver rovdrift på malm og folk. Her er mordere, heksebrygg, kjærlighet, og sult og nød. Tidene skifter, hesten avløses av Thamshavnbanen, og malmen til sist av pizzaen. Vi møter historiske personer som kong Fredrik den tredje og Christian Sveaas som fremdeles lever. Mellom aktører fra vår egen tid og mytens Arent og Skreder-Lars, drives fortellingen frem av en diktet slekt med utspring i den uvitende og nifse Ingeleiv og irlenderen John.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203189210

EAN 9788203189210

Serie Aschehoug moderne

Genre Historisk litteratur

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Denne boka blei skrive i høve 350-årsjubileet for malmfunnet i Meldal som gav grunnlag for gruvedrift i fleire hundre år, og som også var kimen til ex-industrikonsernet, no merkevaregrossisten, Orkla. Brekke vel, på ein stort sett særs vellukka måte, å fortelje historia om gruvedrifta gjennom ein oppdikta slektssaga. Soga til denne slekta blir fletta inn i verkelege historiske hendingar og personar. Ein fyl ikkje alle slektsledda, men dveler heller ved perioder som var viktige for historia til gruvedrifta.

Det at eg har bittelitt overfladisk kjennskap til gruvedrift frå studietida gjorde det ekstra moro å lese denne boka, men det er slett ikkje naudsynt med slik bakgrunn for å ha full glede av å lese den. Brekke virkar å ha gjort eit grundig arbeid i å grave fram kunnskap om gamle arbeidsteknikkar, og det var lett å leve seg inn i miljøa som blei skildra.

Forfattaren nemner i forordet at tida var knapp for å skrive boka, men det er ikkje før på slutten av den at det merkast. For den svakaste delen av boka er nok den frå det siste århundret. Her blir det litt for skjematisk og springande. I tillegg kan det opplevast som problematisk at Jens P. Heyerdahl, som tok iniativ til å bestille skrivinga av boka, også kjem inn i historia. Han var etter det eg forstår ein særs godt likt konsernsjef, men skulle det vere mindre flatterende sider ved han så er det fort gjort å tenke at det ville vere vanskeleg for Brekke å trekke dei fram i lyset.

Men uansett, det var ei underhaldande og lærerik bok. Eg kan godt lese fleire bøker av Brekke.

Hva gjør man når man har fått en mann i gave, hadde hun spurt moren den gangen.
Man er snill mot ham, så han blir værende, hadde Ingeleiv svart tankespredt. Man lar ham få det han helst vil ha. Blåbærsodd og annet ...

Signe gjorde rent i stuene. To ganger hver dag måtte det gøres, for soldatuniformene var visst ufullstendige uten støvlene til.

Jeg hamstrer bøker, og har etterhvert opparbeidet litt av en samling hjemme. Dessverre har noen av bøkene blitt stående og samle støv i årevis, siden jeg ofte prioriterer de nyeste innkjøpene foran de gamle, eller har lyst til å lese noe annet som frister mer akkurat der og da. Her er noen av de bøkene som har lidd en slik skjebne...

Er det noen av dem jeg kanskje bør tenke på å få lest rimelig fort? Eller kan de fortsette sin karriere som støvsamlere noen år til? Gi meg et spark bak om du ser en bokperle her som jeg bør lese snarest! :)

• "Sara ; Brostein" av Toril Brekke
  • "Ibsens røde lykt - roman" av Toril Brekke