Beleiringen av Lisboa

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Heftet

Korrekturleser Raimundo Silva holder på med tredje gjennomgang av boka "Beleiringen av Lisboa". Han begynner å bli mektig lei, tar pennen fatt og føyer et nytt ord til teksten, et "ikke". Boken omhandler kongens bønn til korsfarerne (år 1147) om hjelp til befrielse fra maurerne. Korsfarerne sa ja, men Raimundo lar dem altså si nei, og forandrer dermed hele historiens gang. Forlaget blir rasende, og ber redaktør Monica holde et øye med Raimundo. Det passer ungkaren Raimundo godt, og han forelsker seg i henne. Men han fortsetter å utvikle sin egen versjon av Lisboas beleiring i fantasien.

Raimundo Silva er frilans korrekturleser og holder akkurat på med tredje gjennomgang av boken Beleiringen av Lisboa, skrevet av en visstnok lærd fyr. Likevel avdekker Raimundo et vell av unøyaktigheter. I ergrelse lar han seg forvandle fra en mild korrekturleser- Jekyll til en fryktelig Mr. Hyde, klemmer rundt pennen og føyer med fast hånd et nytt ord til teksten: ikke. Boken handler om den gang portugisernes konge bønnfalt korsfarerne, som allerede sto tett rundt byens murer, om hjelp til å befri byen fra maurerne. Korsfarerne sa ja, men Raimundo lar dem altså si nei. Forlagssjefen blir selvsagt rasende over 'dette skammelige attentatet mot bunnsolide historiske kjensgjerninger', og setter forlagsredaktør Monica Sara til å holde spesielt godt øye med Raimundo. Hun gir ham i oppdrag å skrive Lisboas historie med utgangspunkt i dette skjebnesvangre ikke. Snart begynner Raimundo å tro på sin egen versjon.

Beleiringen av Lisboa er en av Nobelprisvinnerens mest humoristiske bøker, breddfull av ironi og rare innfall, og med undertoner som blir mer hørbare etter hvert som handlingen utfolder seg.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202314620

EAN 9788202314620

Omtalt sted Lisboa

Kriteriet for å komme på denne listen, er at jeg får lyst til, eller er blitt lokket til, å lese boken uten å vite noe som helst om den. Disse omslagene taler til meg på en spesiell måte - eggende, litt foruroligende og vakre.

Det er langt mellom de virkelig gode omslagene. Hvorfor - kan man spørre seg.

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla