Beleiringen av Lisboa

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Cappelen 1999 Heftet

Korrekturleser Raimundo Silva holder på med tredje gjennomgang av boka "Beleiringen av Lisboa". Han begynner å bli mektig lei, tar pennen fatt og føyer et nytt ord til teksten, et "ikke". Boken omhandler kongens bønn til korsfarerne (år 1147) om hjelp til befrielse fra maurerne. Korsfarerne sa ja, men Raimundo lar dem altså si nei, og forandrer dermed hele historiens gang. Forlaget blir rasende, og ber redaktør Monica holde et øye med Raimundo. Det passer ungkaren Raimundo godt, og han forelsker seg i henne. Men han fortsetter å utvikle sin egen versjon av Lisboas beleiring i fantasien.

Raimundo Silva er korrekturleser og holder akkurat på med tredje gjennomgang av boken "Beleiringen av Lisboa". Han er dødens trett av hele greia. Med fast hånd føyer han til et nytt ord i teksten, et ikke, hvorved Portugals historie tar en ny vending.
"Beleiringen av Lisboa" er en av Nobelprisvinnerens mest humoristiske bøker, breddfull av ironi og rare innfall, og med undertoner som blir mer hørbare etter hvert som handlingen utfolder seg.
Oversatt av Christian Rugstad.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788202176198

EAN 9788202176198

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Lisboa

Kriteriet for å komme på denne listen, er at jeg får lyst til, eller er blitt lokket til, å lese boken uten å vite noe som helst om den. Disse omslagene taler til meg på en spesiell måte - eggende, litt foruroligende og vakre.

Det er langt mellom de virkelig gode omslagene. Hvorfor - kan man spørre seg.

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla