Barnet ; Mor og barn ; Sonen : tre skodespel

Samlaget 1997 Innbundet

Tre skuespill med ladede tidsrom, midt i mellom realisme og metafysikk, fylt av ydmyke mennesker i møte med livets store spørsmål. "Barnet" handler om kjærligheten som oppstår mellom en mann og kvinne fra livets skyggeside. I "Mor og barn" møter en kvinne igjen den sønnen hun ønsket å abortere og som hun forlot i sin ungdom. I "Sonen" oppsøker en sønn etter lang tids fravær sine foreldre. De bor i en utdøende bygd og det eneste lyset de ser utenfor er naboens. Han har formidlet ryktet om at sønnen har sittet i fengsel, men sannheten er relativ.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 1997

AGNES

Eg går rundt og spør folk etter fyr
Mange dagar snakkar eg ikkje med nokon
Det har gått fleire dagar
utan at eg har snakka med nokon

Men du har ikkje fyr

Har etterhvert blitt stadig mer glad i å lese bøker skrevet på nynorsk. Noen ganger fordi nynorsk kan føles nærmere min dialekt (trøndersk) enn bokmål, men aller oftest på grunn av at jeg rett og slett synes nynorsk er et nydelig og rikt skriftspråk. Setter også pris på mulighetene til dialektuttrykk nynorsken gir. Her er mine favoritter (i tilfeldig rekkefølge) så langt:

• "Natta syng sine songar ; Ein sommars dag : to skodespel" av Jon Fosse
  • "Gitarmannen - monolog" av Jon Fosse