Arven, eller Sjelenes hvelv

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Alagesias skjebne hviler nå på Eragons skuldre. Sammen med dragen Safria står han foran sin viktigste kamp, kampen mot Galbatorix. De må være sterke nok til å beseire han, for de vil bare få en sjanse. Spørsmålet er om de vil klare å beseire den onde kongen, og i så fall til hvilken pris. Dette er den siste boka i Arven-syklusen.

ISBN13 9788202368746

EAN 9788202368746

Serie Arven (4)

Genre Fantasy

Jeg hadde store forventninger til denne boka. Siden jeg elsket de tre første bøkene, var jeg veldig spent på Arven. Jeg synes virkelig at boka innfridde, men jeg skulle ønske jeg leste den på engelsk i stedet for norsk. Den norske oversettelsen var til tider ikke veldig god. I det første kapittelet var setningsbindingene ganske dårlig, og setningene fløt ikke bra. Det gjorde det vanskelig å lese og følge med på hva som skjedde. Noe annet var også at på slutten av boka begynte oversetteren og blande navn. Det kunne for eksempel stå: "Eragon så på Eragon" og så mente de at Eragon så på Roran. Jeg synes det var dumt at det var en del feil i den norske oversettelsen, men det trekker ikke noe særlig ned på min mening om boka.

Selve historien er kjempespennende. Det skjer noe nesten hele tiden - det skal litt til når boka er på 1070 sider - og det er (nesten) aldri mulig å gjette seg til hva som kommer til å skje. Dessverre ble det på slutten litt lett å gjette noe av det som kom til å skje, men det var ikke før i de aller siste kapitlene.

Karakterene er gode. Spesielt Safira, Eragons drage. Hun er en morsom karakter man ikke kan unngå å bli glad i - med sin kampvilje og forfengelighet.

Jeg synes det er bra gjort å finne opp så mange nye arter av fantasivesner som Christopher Paolini har gjort. Urgaler, ra'zaker og varkatter er bare noen av dem. Varkattene er de kuleste. Det er ekstra store katter som kan gjøre seg om til mennesker.

Jeg synes det er fint at forfatteren har laget en ordliste bakerst i boka fordi han har funnet på flere språk. Når noen snakker et av disse språkene, er det veldig greit å kunne titte bakerst i boka når det er noe en ikke forstår.

Boka kunne godt ha vært noen hundre sider kortere, men det at den var så lang gjorde den ikke kjedelig. Det er en felle mange forfattere går i. Når de prøver å si minst mulig med flest mulig ord, kan det bli litt kjipt å lese, men slik er det ikke med Arven.

Det som imponerer meg mest, er tanken på at forfatteren skrev den første boka, Eragon, da han var 15 år gammel. Omtrent på min alder! Det er helt sykt å tenke på!

Arven anbefales på det sterkeste, men man MÅ lese Eragon, Den eldste og Brisingr først. Hvis ikke skjønner man ingenting av handlingen.

Endelig glad for at denne serien er ferdig.

Boken er relativt enkel å lese og bygger opp til spenning gjennom hele boken. Man bør ha lest de tidligere bøkene da det er en del referanser som ikke vil gi mening uten de.

Dersom du likte de tidligere bøkene så er denne boken et must å lese, har du ikke lest de andre så kan du stå over denne og. Jeg og er glad for at denne serien nå er slutt da serien virker litt uinspirert mot slutten.

Denne boken inneholder en fantastisk historie; en god avslutning på serien.

Bedre forventet! En virkelig god bok, som ikke tar så lang tid som det ser ut som. Liker hvordan alt henger sammen, og at jeg ble bedre kjent med Nasuada. Slutten var ikke akkurat favoritten, men det er jo av dårlig skriving, men mitt personlige forhold til karakterene.
Bør leses!

Ingenting som er verdifullt, er lett

Erago la merke til at Verden, dvergene og til og med alvene behandlet ham og Safira annnerledes enn de hadde gjort før Galbatorix´ død. De var mer ærbødig, og de så på ham og Safira med noe han etter hvert innså var ærefrykt, I begynnelsen likte han det - Safira så ikke ut til å bry seg - men etter hvert begynte det å plage ham at mange av dvergene og menneskene var så ivrige etter å behage ham, at de bare fortalte ham det de trodde han ville høre, og ikke sannheten. Denne oppdagelsen gjorde ham urolig for han følge ikke at han kunne stole å andre enn Roran, Arya, Nasuda, Orik, Horst og - selvsagt - Safira.

Duse strimer av morgenlys strakte seg vannrett gjennom byen og ga tårnspissene, brystvernene og kuplene en gyllen glød. Gatene og smugene var innhyllet i skygger med farge som anløpent sølv, og vannet i den steinkantede kanalen var mørkt og bedrøvelig og full av blodsøl. Høyt over dem lyste en enslig planet, en stjålen gnist mot den stadig lysere blå kappen, der det tiltagende sollyset hadde skjult alle de øvrige av nattens juveler

Change itself is neither good nor bad, but knowledge is always useful.

Dere må huske at de ikke hadde noe eget språk, og at det skapte et større skille mellom oss enn dere kanskje tror. Språket forandrer bevisstheten på en måte som det er vanskelig å forklare.

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

• en bok basert på et eventyr
  • en bok som har vunnet en internasjonal bokpris
  • en Young Adult bestselger
  • en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
  • en bok med handling fra ditt hjemsted
  • en bok på engelsk
  • en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
  • en bok hvor handlingen er i Europa
  • en bok på under 150 sider
  • en New York Times bestselger
  • en bok som blir til film dette året
  • en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
  • en selvutviklingbok
  • en bok du leser ut på en dag
  • en bok skrevet av en kjendis
  • en politisk memoar
  • en bok som er minst 100 år eldre enn deg
  • en bok på mer enn 600 sider
  • en bok fra Oprah's bokklubb
  • en science- fiction roman
  • en bok anbefalt av et familiemedlem
  • en tegnet roman
  • en bok publisert i 2016
  • en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
  • en bok hvor handlingen er om sommeren
  • en bok og dens prequel
  • et mordmysterie
  • en bok skrevet av en komiker
  • en dystopi
  • en bok med blått omslag
  • en diktsamling
  • den første boken du ser i en bokhandel
  • en klassiker fra det 20. århundre
  • en bok fra biblioteket
  • en selvbiografi
  • en bok om en roadtrip
  • en bok om en kultur du er ukjent med
  • en satirisk bok
  • en bok hvor handlingen foregår på en øy
  • en bok som garantert vil gi deg glede

23/40

Mål: 75

• "Brisingr, eller Eragon Skuggedreper og Safira Bjartskulars sju løfter" av Christopher Paolini
  • "Brisingr - eragon - Inheritance Cycle, Book 3" av Christopher Paolini
  • "Den eldste" av Christopher Paolini