Katsa

av (forfatter) og Carina Westberg (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202432034

EAN 9788202432034

Serie Nådegaven (1)

Genre Fantastisk litteratur

Graceling er en utrolig sterk debut-roman. Jeg er veldig imponert. Verdenen historien er lagt til er interessant. Det er tydelig at forfatteren har lagt mye arbeid i hvordan den skulle være. Jeg liker godt det man får vite om den. Det er syv land: Lienid, Sunder, Wester, Nander, Middluns, Estill og Monsea. Hvert land har sin konge. Nesten alle av disse kongene krangler mye. Det gir forfatteren mange muligheter når det gjelder plottet. Det var bare en ting jeg lurte på; hva lå utenfor disse landene? Det var et kart i boka så det var tydelig at det var noe som lå på utsiden.

Personene i boka var veldig interessante og spennende. Det var gøy å følge dem i gjennom boka og se hvordan de utviklet seg. Spesielt godt likte jeg hovedpersonen, Katsa, som ikke var den typiske jenta i en kjærlighetsroman. Hun var ikke den jenta som ikke hadde andre problemer enn om kjæresten var utro eller hvordan hun så ut. Det likte jeg veldig godt. I stedet var Katsa en villkatt, en utemmet jente som ikke helt visste hvordan hun skulle oppføre seg blant folk. Hun var redd seg selv og hva hun kunne gjøre når hun ble sint. Det var veldig bra at Katsa var en så spesiell personlighet. Det veide nemlig opp for en annen veldig viktig karakter i boka, Po. Han var nesten litt kjedelig. Ikke misforstå meg, jeg likte ham godt, men han var den overbeskyttende typen, (som jeg er litt lei av).

En annen ting som jeg likte godt med Graceling er kjennetegnet på dem som har en Grace. De har to forskjellige farger på øynene. Det kan være hvilke farger som helst. Alt fra rød til lyseblå og til gull. Selv synes jeg Katsas øyne er spesielt pene, et blått og et grønt.

Idéen med Graces likte jeg veldig godt. Man kan ha en Grace i alt mulig. I klatring i trær, baking, svømming, hva som helst. Det at de vanlige menneskene er redde for dem med en Grace skjønner jeg godt. Det gjør historien troverdig. Hvorfor skulle folk oppføre seg slik som de gjør hvis det ikke var fordi de var redde? Det er spennende hvordan forfatteren gjør dette synlig gjennom Katsa og menneskene rundt henne.

Plottet i boka er spennende og jeg ble lett revet med. Historien og verdnen er original. Jeg likte godt det at historien tok uventede vendinger og sendte Katsa og Po i helt andre retninger en jeg trodde først. Det gjorde historien troverdig og uforutsigbar. Det liker jeg!

Skurken er ikke den jeg trodde han var i starten. Han har en forferdelig personlighet, noe som gjør ham enda mer skurkeaktig. Det eneste jeg skulle ønske var at vi fikk vite litt mer om bakgrunnen hans, og hvorfor han var blitt som han var.

Graceling er den første boka i en triologi. De andre bøkene heter: Fire og Bitterblue.

Alt i alt er dette en super bok som jeg anbefaler sterkt!

"I'm not going to wear a red dress," she said.
"It would look stunning, My Lady," she called.
She spoke to the bubbles gathered on the surface of the water. "If there's anyone I wish to stun at dinner, I'll hit him in the face.”

“How absurd it was that in all seven kingdoms, the weakest and most vulnerable of people - girls, women - went unarmed and were taught nothing of fighting, while the strong were trained to the highest reaches of their skill.”

“When a monster stopped behaving like a monster, did it stop being a monster? Did it become something else?”

Gode, men ikke nødvendigvis så kjente engelske fantasybøker jeg mener fortjener annerkjennelse eller i hvert fall at bokelskere vet om dem. Alle bøkene unntatt Airman har etterfølgere.

Dette er ei liste over bøker som finst fleire av i same serie :) Gjer som meg og les den første. Du finn fort ut om dette er noko for deg. Har nett gått gjennom bokkilden.no for å finne ut om det er komt nokre nye i desse seriane. Men nokon er med for å gi info om desse bøkene som er verdt å lese :) Dette er ein peikepinn på kva eg les for tida. Må ordne ny ønskelåneliste til biblioteket her skjønner eg :) Må innrømme at nokon er bedre enn andre, men ramser dei opp likevel så kan du få ditt eige synstpunkt og nokon er på veg til å bli lest her heime :)

Fikk anbefalt disse på en e-postliste fra bibliotekarer

Ei liste for min egen del, for å få ein oversikt over kva eg faktisk les i løpet av eit år ;)

Bøker jeg ønsker å lese en gang i framtiden. Oppdateres stadig vekk:p

• "Flamme" av Kristin Cashore
  • "Blålind" av Kristin Cashore