Artikler 2005-2014

Oktober 2015 Innbundet

I "Artikler 2005-2014" samles alle de essays, artikler, foredrag og taler som Dag Solstad har holdt eller hatt på trykk i tidsskrift, kunstkataloger og bøker de siste ni årene. Her er essays som har vekket debatt, tekster fulle av engasjement og fortellerglede, og av kjærlighet til kunst og litteratur og fotball. Blant mye annet skriver Solstad om ytringsfriheten, om "Irr! Grønt!" og "Professor Andersens natt", om Sigmund Freud og Georg Johannesen, om Henrik Ibsen og Søren Kierkegaard, om Olav Christopher Jensen og Elmgreen & Dragset, og om fotball-VM i Brasil i 2014. Tekstene er skrevet med klokskap, slagferdig humor og angrepslyst.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Det er nok bøker i verden, tenker jeg. Den som har tenkt å skrive flere må virkelig besinne seg og overveie nøye og tankefullt hvorvidt han (det vil i dette tilfelle si meg) har noe å tilføre det. Svaret er ikke umiddelbart gitt, tvert imot, forekommer det meg. Hadde det ikke vært for det ustadige øyeblikkets uforsvarlige lyst til å utøve en stor bragd, ville svaret for mitt vedkommende ha vært et resignert nei.

• "Anstendighet og revolt - noen betraktninger omkring Dag Solstads forfatterskap" av Espen Hammer
  • "Mysteriet i trua - ein samtale mellom  Jon Fosse og Eskil Skjeldal" av Eskil Skjeldal
  • "Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 - roman" av Dag Solstad
  • "3 essays" av Dag Solstad
  • "Artikler 1993-2004" av Dag Solstad