Artikler 2005-2014

Oktober 2015 E-bok

I "Artikler 2005-2014" samles alle de essays, artikler, foredrag og taler som Dag Solstad har holdt eller hatt på trykk i tidsskrift, kunstkataloger og bøker de siste ni årene. Her er essays som har vekket debatt, tekster fulle av engasjement og fortellerglede, og av kjærlighet til kunst og litteratur og fotball. Blant mye annet skriver Solstad om ytringsfriheten, om "Irr! Grønt!" og "Professor Andersens natt", om Sigmund Freud og Georg Johannesen, om Henrik Ibsen og Søren Kierkegaard, om Olav Christopher Jensen og Elmgreen & Dragset, og om fotball-VM i Brasil i 2014. Tekstene er skrevet med klokskap, slagferdig humor og angrepslyst.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Det er nok bøker i verden, tenker jeg. Den som har tenkt å skrive flere må virkelig besinne seg og overveie nøye og tankefullt hvorvidt han (det vil i dette tilfelle si meg) har noe å tilføre det. Svaret er ikke umiddelbart gitt, tvert imot, forekommer det meg. Hadde det ikke vært for det ustadige øyeblikkets uforsvarlige lyst til å utøve en stor bragd, ville svaret for mitt vedkommende ha vært et resignert nei.

• "Gaius Julius Cæsar - politikk og moral i det romerske imperium" av Peter Ørsted
  • "Menneskets vidde - essays, artikler, tekster" av Jan Kjærstad
  • "Mysteriet i trua - ein samtale mellom  Jon Fosse og Eskil Skjeldal" av Eskil Skjeldal
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 - roman" av Dag Solstad
  • "Artikler 1993-2004" av Dag Solstad
  • "Artikler om litteratur 1966-1981" av Dag Solstad